6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 13 januari 2018

winterse plaatkoek met een vleug zomer


Van de zomer heb ik blauwe bessen en bramen in de diepvries gedaan, met de bedoeling er in de winter iets mee te doen. We gebruiken ze voor smoothies en bij hangop. Maar er zijn er nog best wat over. Dus, ik bedacht om plaatkoek met bevroren zomervruchten te gaan maken.
In de tijd dat wij nog in Nijmegen woonden, was er bij ons om de hoek een bakker waar je plaatkoek kon kopen waarin abrikozen waren verwerkt. Dat vonden wij altijd heel lekker. Nostalgie, nostalgie..... In combinatie met de bevroren vruchten, was het idee voor een plaatkoek geboren!

In het boek van Yvette van Boven  'home made zomer' staat een mooi recept (koek met frambozen blauwe bessen en kokos), wat ik als basis heb gebruikt.

Ik deed alle droge ingrediënten bij elkaar, samen met de boter en liet dit in de keukenmachine kort kneden tot het een korrelige massa was. Dit kan trouwens ook gewoon met de hand.



Hier haalde ik 200 gram deeg vanaf, want dat had ik later nodig om de kruimelkorst van de plaatkoek te maken.


Aan het overige deeg (dus niet de 200 gram die apart wordt gehouden voor de kruimelkorst) voegde ik 2 eieren toe die ik even kort liet mee kneden.


In een bakvorm van ongeveer 20 bij 30 cm, die ik had bekleed met bakpapier (ik maak de bakvorm dan vet met olie en leg daar het bakpapier in. Dit blijft dan plakken en je kunt er dan prima de bakvorm mee bekleden), legde ik het deeg en drukte dit uit over de bodem van de bakvorm heen.





Hierop legde ik de bevroren vruchten.




Deze drukte ik wat aan, waarna het kruimeldeeg er overheen ging.


En toen ging het in een voorverwarmde oven van 180 graden, waar het een uur in bleef staan. En dit is het resultaat!


 Deze basis, kun je natuurlijk voor allerlei andere vruchten gebruiken. Ik heb bv in de kelder geweckte abrikozen staan. Deze ga ik er zeker voor gebruiken. Maar het kan natuurlijk ook met allerlei verse vruchten. Maar die heb je toch meer in de zomer en daar wacht ik geduldig op. Ondertussen maak ik mijn diepvries en mijn weckpotten leeg. Ook heel lekker.

Recept voor plaatkoek met bevroren vruchten

Ingrediënten
- 500 gram bevroren vruchten ( verse kan natuurlijk ook)
- 250 gram zelfrijzend bakmeel
-  50 gram havervlokken
- 275 gram basterdsuiker
- 75 gram geraspte kokos
- wat zout
- 200 gram koude boter, in blokjes
- 2 eieren

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- doe alle droge ingrediënten bij elkaar en de boter in blokjes
- doe hiervan ongeveer 200 gram in een apart schaaltje
- kneed het overige deeg (dus niet de 200 gram die apart wordt gehouden) door elkaar met de keukenmachine of met de hand
- voeg 2 eieren toe aan dit overige deeg en kneed deze er doorheen.
- vet een bakvorm van ongeveer 20 bij 30 cm in en leg hierin bakpapier
- druk het deeg uit in de bakvorm, waardoor een plaat deeg ontstaat
- leg hierover heen de vruchten en druk deze een beetje in het deeg
- strooi hierover heen het resterende kruimeldeeg
- doe de plaatkoek in de voorverwarmde oven en bak deze gedurende 1 uur. Houd dit zelf goed in de gaten. Controleer met een houten satéprikker of de plaatkoek gaar is: steek hem erin, als hij er droog uitkomt is de plaatkoek gaar. Het kan zijn dat met verse vruchten de baktijd korter is.
- laat de plaatkoek afkoelen en haal hem dan uit de vorm.


Ik maakte deze plaatkoek nog een keer in de lente en noemde hem toen 'alvast zomerse plaatkoek'.      


Geen opmerkingen:

Een reactie posten