6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 15 april 2018

gele paprikasoep met een vleugje India


Een aantal jaren terug ben ik, samen met mijn oudste zoon en mijn vriendin, naar India geweest om daar een paar weken rond te trekken met mijn jongste zoon. Hij verbleef daar een half jaar en beleefde allerlei avonturen, waarvan ik toen gelukkig niet overal van op de hoogte was😁.
Als je in Delhi uit het vliegtuig stapt, krijg je een klap van de benauwde hitte. Maar wat mij vooral bijgebleven is, is de geur: een kruidige geur. Deze kom je overal tegen in India, ook als je de benauwde stad Delhi verlaat en de binnenlanden intrekt.
Een kleine foto-impressie:

Dehli: een heel gezin in een riskja

Dharamsala: de vluchtplaats van de Dalai Lama

Rajasthan
Gele paprikasoep met een vleugje India
Hierop geïnspireerd maakte ik deze gele paprikasoep die de geur van India met zich meedraagt.

mooie gele paprika's
knoflookteentjes en gele gewone spaanse pepertjes


verse koriander en platte peterselie
verse gemberwortel
ik had geen gemalen komijn, heb daarom komijnzaadjes in de vijzel fijngestampt
Uien worden fijngesneden en gekarameliseerd. Hieraan wordt de fijngesneden knoflook, gele peper en gember toegevoegd. Vervolgens gaan de gedroogde kruiden (gemalen komijn en koriander) erin. Deze worden even meegebakken. 


Hierna worden de paprika-stukjes toegevoegd en even meegebakken.


En dan wordt de bouillon toegevoegd en wordt de soep aan de kook gebracht.


Vervolgens wordt de soep met een staafmixer gepureerd.


Er ontstaat een mooie gele soep.


Ondertussen zijn de verse koriander en de platte peterselie fijngesneden en worden deze aan de soep toegevoegd. De soep wordt nog even doorgekookt om de rauwe bite van de verse kruiden weg te halen.


Vervolgens moet de soep natuurlijk even geproefd worden.


Naar mijn zin, is de soep nog te vlak van smaak. Ik voeg er nog een aantal kruiden aan toe: Curry en Kurkuma. Maar dat is naar eigen smaak.


De soep kan in de gesteriliseerde weckpotten. Ik gebruik hiervoor liters - en halve literspotten. Halve literspotten zijn gemakkelijk voor mijn jongste zoon, die graag 's middags soep eet. De literspotten gebruik ik voor grotere gezelschappen. Die gaan er soms met flessen tegelijk doorheen. Ook mijn oudste zoon neemt ze graag mee. En voor je het weet, sta ik weer soep te wecken!


En in de weckpan.



Recept voor 6 liter gele paprikasoep met een vleugje India (voor een pan van 1 1/2 liter voor ongeveer 6 personen, deel je alles door 4)

Ingrediënten
- 10 gele, in stukken gesneden, paprika's
- ongeveer 4 eetlepels olie of boter
- 6, in stukken gesneden, uien
- 6, fijngesneden, teentjes knoflook
- 3 fijngesneden gewone spaanse gele pepers (of minder, als je niet van een beetje pittig houdt)
- 4 theelepels gemalen komijn
- 4 theelepels gemalen koriander
- 4 theelepels gehakte, verse gember
- een handvol verse, gesneden koriander
- een handvol verse, gesneden peterselie
- 5 liter groentebouillon (gemaakt van blokjes of zelfgemaakt)
- naar wens zout, kurkuma en curry toevoegen

Werkwijze
- bak de uien in olie of boter tot ze glazig zijn
- voeg de knoflook, gele pepers en gember toe en bak ongeveer 2 minuten mee
- voeg de droge kruiden toe en laat ze ongeveer een minuut mee bakken
- voeg de paprika toe en laat deze enige minuten meebakken
- voeg de bouillon toe, breng de soep aan de kook en laat deze 20 minuten zachtjes koken
- pureer de soep met de staafmixer
- voeg de verse kruiden toe en laat even doorkoken
- voeg naar smaak zout, curry en kurkuma toe

Wecken
De soep wordt op 90 graden gedurende een uur geweckt.


Een week later:
Een heerlijk kopje soep met een afbakbroodje en zelfgemaakte pesto. Voor info: pesto




Geen opmerkingen:

Een reactie posten