6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 12 mei 2018

Smaakmakers in de tuin: kruiden


Elk jaar weer, zit ik te hannesen met mijn kruiden. Ik heb jarenlang buxusveldjes in de tuin gehad. 1 daarvan was een kruidentuintje. Het lukte me nooit om daar iets fatsoenlijks van te maken. Het werd steeds weer een chaos van door elkaar groeiende kruiden gemixt met onkruid. En elk jaar gaf ik de moed weer op en werd de mix nog groter. Ook het snoeien van de buxushaagjes was veel werk. Ik had altijd het gevoel achter de tuin aan te lopen. Uiteindelijk hebben we de buxusveldjes eruit gegooid en werd het gras.
Maar ja, ik kan niet zonder verse kruiden. Dus zaaide en pootte ik kruiden in potten, die overal en nergens stonden.

En eindelijk, denk ik, de oplossing gevonden te hebben:
Dit jaar zijn er in de tuin een paar grote, oude coniferen gekapt. HIerdoor ontstond er veel licht en ruimte op het terras achter in de tuin. Van dit terras heb ik een kruidenterras gemaakt.


Langs de rand van het terras staan potten met kruiden. Dat is eigenlijk alles. Maar het werkt fantastisch, vind ik. Samen met wat oleanders, is het een prettig terras geworden om te vertoeven. De schutting moet nog verder begroeien met klimop en het gras moet nog verder aangroeien. Maar dat komt in orde.

Een laurierstruikje

Zelfgekweekte peperplantjes
bieslook, krulpeterselie en platte peterselie

salieplant die de winter heeft overleeft
tafeltje met stoelen en potten kruiden op de achtergrond


bieslook, munt, rozemarijn en zelf gekweekte mini-trostomaatjes
zielige basilicumplant, diverse tijmplantjes en courgetteplantjes die nog uitgeplant moeten worden.
tomaten - en peperplantjes en een pot net gezaaide pluksla

mostersla die net uitkomt en een pot met gezaaide citroenbasilicum die (nog) niks doet, erboven 2 muntplanten en een laurierstruikje dat ongeveer doodgevroren is deze winter

gekochte oleander ( de oude oleanders zijn helemaal terug geknipt, omdat ze bijna dood zijn door de onverwachte vorst van deze winter)


Overal heb ik bamboestokje bij geplaatst met de naam van de kruiden erop. Anders weet mijn man niet, wat welk kruid is😄




De maggiplant die ergens anders in de tuin staat en het elk jaar beter doet

lavendel die, ergens anders in de tuin, goed opkomt
En zo hoop ik de zomer, met alle kruiden goed door te komen!

r
Tot slot nog een citroengeranium die klaar staat om naar mijn jongste zoon te brengen, die in Rotterdam woont,waar het vergaat van de muggen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten