6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 30 juni 2018

Kersentijd, kersenjam en een levende vogelverschrikker!


In de Betuwe, waar ik vandaan kom, zie je langs de kant van de weg veel kraampjes staan, waar kersen worden verkocht. De kersen komen rechtstreeks uit de boomgaarden waar de kraampjes in staan.
Tegenwoordig zie ik steeds meer boomgaarden waar een overspanning bij is aangebracht van gaas, plastic of iets dergelijks. Dit gebeurt om te voorkomen dat de kersen worden opgevreten of aangepikt door de vogels of dat ze beschadigd raken door hagel. Het wordt er niet mooier op, vind ik. Ook vraag ik me af of de insecten nog wel bij de bomen kunnen.
Deze week was ik bij een kraampje om kersen te kopen en raakten we aan de praat over dat er vroeger kersenkanonnen in de boomgaard stonden. Door het geluid van de knallen werden de spreeuwen verjaagd. Ik ken dat geluid  nog goed. Maar dit mag tegenwoordig niet meer, volgens de kersenmevrouw. Ik vroeg wat ze dan deden om de vogels te verjagen. Toen wees ze naar een oudere man die middenin de boomgaard met hond op een stoel  zat. 'Dat is onze vogelverschrikker' , zie ze. Ik dacht even dat ze een grap maakte, maar het was een hele serieuze opmerking. Deze man komt van 's morgens 6 uur tot 's avonds 8 uur en verjaagt de vogels, door rond te lopen te klappen, schreeuwen en wie weet wat hij nog meer doet. Deze man vond dat blijkbaar heel leuk om te doen. Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen: samen met de hond de hele dag in de boomgaard!

Kersenjam
Ik maak altijd een paar potjes en gebruik daarvoor 1 kilo kersen.



Deze ontpit ik met de hand met een mesje. Het is maar een kleine hoeveelheid, dus dat is goed te doen. Ik snijd de stukken vervolgens nog wat kleiner, maar dat is persoonlijk. Net wat je zelf lekker vindt.
Een deel van de pitten, sla ik met een houten hamer kapot in een doek op een houten plank.



Dit doe ik om de kersenjam wat amandelaroma te geven. Dan de krijgt de jam net iets extra's. Maar ook dat is een kwestie van smaak. Het kan ook heel goed zonder.
De kapotgeslagen kersenpitten doe ik in een theezakje dat ik dichtknoop. Hier kan ook een thee-ei voor gebruikt worden of een ander doekje.


Dit gaat, samen met de geleisuiker, in de pan.



Dit is een geleisuiker waarbij je per 1 1/2 kilo een pond geleisuiker nodig hebt. Ik denk dus, dat je daardoor veel minder suiker toevoegt. De normale verhouding is 1 kilo suiker op 1 kilo vruchten. Ik moet nog eens uitzoeken hoe dat precies zit


Dit wordt, al roerende, aan de kook gebracht. Kijk daarbij uit, dat je het zakje met de kapotte kersenpitten niet kapot roert!


Als het kookt, wordt het nog 3 minuten (bij gebruik van geleisuiker) borrelend gekookt, onder voortdurend roeren.
Dan kan de jam in potjes. Ik weck ze dan nog even. Dit hoeft niet. Als je ze echt lang houdbaar wilt houden, is wecken wel aan te raden. Omdat ik maar een kleine hoeveelheid potjes had, weckte ik de potjes in een gewone pan. Meer hierover kun je lezen in de volgende link: wecken in een gewone pan

Wecken in een gewone pan. Naast kersenjam, zit er ook frambozenjam in de pan

Recept voor een paar potjes kersenjam

Ingrediënten
- 1 kilo ontpitte kersen ( er blijft dan ruim 8 ons vruchtvlees over), eventueel in kleinere stukjes gesneden
- 250 gram geleisuiker 3 : 1
- wat kapot geslagen kersenpitten in een theezakje of theeei

Werkwijze met geleisuiker 3:1
- Doe de ontpitte kersen met de geleisuiker en het zakje met kapotte kersenpitten in de pan
- Breng dit, al roerende, aan de kook
- Als het echt aan de kook is, laat het dan 3 minuten flink borrelen en blijf roeren
- haal het zakje met kapotte kersenpitten eruit
- Schenk vervolgens de loeihete jam in gesteriliseerde potjes
- Bij wecken:  weck de potjes een half uur op 90 a 100 graden. 


Werkwijze met gewone suiker
- Doe alle ingrediënten bij elkaar in de pan
- Breng het al roerend aan de kook
- Laat dit dan nog 5 tot 10 minuten koken, tot het, naar jouw smaak, voldoende dik is. Je kunt hier ook de stollingsproef bij gebruiken. Zie hieronder.
- Schenk de loeihete jam in gesteriliseerde potjes
- Bij wecken: weck de potjes een half uur op 90 a 100 graden.

Stollingsproef
- Doe wat jam op een koud schoteltje dat even in de koelkast of diepvries heeft gestaan
- Laat de jam minimaal 1 minuut afkoelen
- Houd het schoteltje schuin. Als de jam dan niet van het schoteltje afglijdt, weet je zeker dat de dikte van de jam goed is. Glijd de jam er vanaf, moet de jam nog even gekookt worden.


1 opmerking:

  1. Lijkt me link om kapotgeslagen pitten in de jam te laten trekken. In de pit zit een stof die cyanide vergiftiging kan veroorzaken. Zie https://www.hln.be/buitenland/drie-kersenpitten-worden-man-bijna-fataal~a0eafcb2/

    BeantwoordenVerwijderen