6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 30 juni 2018

Zwarte bessenjam: de heerlijkste jam voor op een croissantje (vind ik)!


Bij ons in de tuin staat al jaren een zwarte bessenstruik. Dit jaar heb ik hem eens flink aangepakt, want we hadden hem nog nooit echt gesnoeid. Ook hebben we er meteen 3 zwarte bessenstruiken bij gezet. De oogst viel een beetje tegen na de rigoureuze snoei van de oude struik.


 Daarbij gaven de nieuwe struikjes nog niet veel besjes. Wat wel opvallend was, was dat de bessen uitzonderlijk groot waren dit jaar. Ik heb er meer mensen over gehoord. Het zal wel aan het weer gelegen hebben.


Het wonderlijke van zwarte bessen vind ik, dat ik er nog nooit een vogel bij heb gezien. Blijkbaar zijn de zwarte bessen niet zo aantrekkelijk voor vogels. Toch zijn ze, als je ze lang genoeg laat rijpen, behoorlijk zoet en goed eetbaar.
Ik vind het heerlijke bessen om te verwerken. Zwarte bessensap is heel lekker en het schijnt ook nog eens heel gezond te zijn. Omdat ik dit jaar maar een klein kilootje heb kunnen oogsten, werd het alleen zwarte bessenjam: de lekkerste jam op een vers croissantje: friszuur en cassis-achtig van smaak!
Van de week heb ik de bessen geplukt. Ik was toen niet in de gelegenheid om ze meteen te verwerken en heb ze in de diepvries gestopt, nadat ik eerst alle steeltjes van de besjes had gehaald en ze voorzichtig had gewassen. Vandaag heb ik ze er weer uit gehaald en laten ontdooien.



Vervolgens heb ik rasp van de citroenschil van 1 citroen en het sap van de citroen toegevoegd.



Het enige wat ik dan nog toevoeg is geleisuiker 1 : 3.


Dit is een geleisuiker waarbij je per 1 1/2 kilo een pond geleisuiker nodig hebt. Ik denk dus, dat je daardoor veel minder suiker toevoegt. De normale verhouding is 1 kilo suiker op 1 kilo vruchten. Ik moet nog eens uitzoeken hoe dat precies zit.
Deze geleisuiker haal ik in Duitsland. Ik weet niet of ze in Nederland verkrijgbaar is. Voor 1 pak betaal je ongeveer 1 euro 20.


Dit alles wordt, al roerende aan de kook gebracht.


En dan nog 3 minuten pruttelend gekookt.
Vervolgens wordt de jam heet in gesteriliseerde potjes gedaan.


 Ik weck de jam dan nog. Dit is niet nodig, tenzij je de jam lang houdbaar wilt maken. Ik doe het altijd voor de zekerheid.

Wecken in gewone pannen
Omdat ik maar een paar potjes had ( en ook nog een paar andere potjes met ananaschutney) had ik geen zin om de grote weckpan uit de kelder te halen.
Ik heb de potjes geweckt in 2 pannen, waarin ik onderin een theedoek heb gelegd. Deze theedoek is nodig om te voorkomen dat de potjes stuk slaan op de bodem als het water kookt.
De pan moet gevuld worden met water dat ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de inhoud van de potjes. De potjes moeten bijna onder water staan. Vervolgens wordt het water aan de kook gebracht. Dan gaat de deksel op de pan. Gedurende een half uur, wordt het water zachtjes gekookt. Heel gemakkelijk! Ook voor degenen die nog nooit geweckt hebben en het eens willen proberen zonder meteen van alles aan te schaffen!



Recept voor een paar potjes zwarte bessenjam

Ingrediënten
- 750 gram zwarte bessen
- 250 gram geleisuiker 3:1 of 750 gram gewone suiker
-  sap van 1 biologische citroen en de rasp van de schil

Werkwijze met geleisuiker 3:1
-  Doe alle ingrediënten bij elkaar in een pan.
- Breng dit al roerend aan de kook
- Als het echt aan de kook is, laat het dan 3 minuten flink borrelen en blijf roeren
- Schenk vervolgens de loeihete jam in gesteriliseerde potjes
- Bij gewone jampotjes: zet deze een kwartiertje onderste boven en keer ze dan om
- Bij wecken:  weck de potjes een half uur op 90 a 100 graden. 


Werkwijze met gewone suiker
- Doe alle ingrediënten bij elkaar in de pan
- Breng het al roerend aan de kook
- Laat dit dan nog 5 tot 10 minuten koken, tot het, naar jouw smaak, voldoende dik is. Je kunt hier ook de stollingsproef bij gebruiken. Zie hieronder.
- Schenk de loeihete jam in gesteriliseerde potjes
- Bij gewone jampotjes: draai de deksel goed dicht
- Bij wecken: weck de potjes een half uur op 90 a 100 graden.

Stollingsproef
- Doe wat jam op een koud schoteltje dat even in de koelkast of diepvries heeft gestaan
- Laat de jam minimaal 1 minuut afkoelen
- Houd het schoteltje schuin. Als de jam dan niet van het schoteltje afglijdt, weet je zeker dat de dikte van de jam goed is. Glijd de jam er vanaf, moet de jam nog even gekookt worden.

20 opmerkingen:

  1. hoe kun de bessen koken zonder water toe te voegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door het vocht wat uit de bessen komt. Maar je kan in het begin een heel klein beetje water toevoegen.

      Verwijderen
  2. geleisuiker is in Nederland overal verkrijgbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor dit leuke recept en de uitleg over wecken. Ik ga nu aan de slag met anderhalve kilo versgeplukte bessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dienen de kroontjes van de bessen niet verwijderd te worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik probeer wel alle steeltjes te verwijderen. Als je de kroontjes verwijdert, houd je niet veel over.....en het is, volgens mij, niet nodig.

      Verwijderen
  5. ik heb voor het eerst zwarte bessen gekregen, maar ruiken die zwarte bessen altijd zo vreemd, om niet te zeggen stinken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze ruiken en smaken niet lekker, maar de jam er van is heerlijk!

      Verwijderen
  6. wij doen de jam in gebruikte HAK potjes eerst de potjes schoonmaken met heet water en wat soda de deksels ook natuurlijk daarna de jam heet in de potjes en dicht draaien daarna 10 minuutjes op de kop zetten na het omdraaien klikken ze vanzelf dicht wil je wekken dan zet je de potjes rechtop in de vaartwasser en het draait mee met de was en klaar is kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De zwarte bessen hebben inderdaad een aparte geur. Ik vind de geur niet verkeerd, maar dat is persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier moet ik toch mijn bessen afdekken, de duiven vinden dit heerlijk,en eten ze al op voor ze zwart zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee, ik heb nog niet gemerkt dat duiven ze lekker vinden. Nu maar hopen dat ze mijn zwarte bessen niet ontdekken.....

      Verwijderen
    2. Bij mij aten de duiven ook de bessen op

      Verwijderen
  9. Ander vraagje: bij mijn zwarte bessenjam proef ik altijd een bitter nasmaakje......hoe komt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Er zit inderdaad een nasmaakje aan. Naar mijn idee iets sterk cassisachtigs. Ik vind het lekker, maar dat is persoonlijk.

      Verwijderen
    3. Ik heb het ook en het is niet niet sterk cassisachtig.. het is gewoon een niet lekker bittertje.......

      Verwijderen
  10. Ik ben dol op zwarte bessen.Trek er ieder jaar sap can in een speciale sappen.Dan wordt het als het ware gestoomd en dan kokend heet in glazen flessen.Heel gezond.enblijf haren goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe er wat kaneel bij zwarte bessen jam heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen