6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 14 september 2018

Het wonderlijke verschijnsel azijnmoeder



Het maken van azijn vind ik een heel intrigerend werkje. Vooral die azijnmoeder......  Ik schreef er al meer over: azijnmoeder en  het vervolg hierop: rode wijnazijn. Hier kun je lezen hoe ik aan een azijnmoeder helemaal uit Frankrijk kwam. En hoe het deze azijnmoeder verder verging.

Er staan nu 3 potten met wijnazijn bij mij in de keuken.

pot met rode wijnazijn die al vanaf december 2017 staat
pot met rode wijnazijn die staat vanaf juni 2017 
En een pot met witte wijnazijn.
Mijn eerste pot wijnazijn, waarbij ik werkte met een kant en klare wijncultuur, is helaas mislukt. Ik trof er schimmel op aan. Hoe dat kan, zou ik niet weten. In ieder geval: ik heb alles weggegooid en ben overnieuw begonnen met witte wijn plus wat water (omdat het alcoholpercentage niet hoger mag zijn dan 10 procent. Lees hier meer over in de andere blogberichten).
Ik weet dat, als er geen azijnmoeder wordt toegevoegd, het wel een half jaar kan duren, voordat zich een azijnmoeder vormt. Na mijn ervaring met de azijncultuur, had ik er geen zin meer in om dit nog een keer te proberen. Dus, wat deed ik? Ik nam via facebook contact op met de goeroe van het fermenteren in Nederland: Christian Weij. Hij heeft een soort van basisboek geschreven: Verrot Lekker.


Ik vroeg hem of het mogelijk is om met een rode wijn azijnmoeder het azijnproces te versnellen voor witte azijn. Hij dacht dat dit wel mogelijk was en adviseerde om de rode wijnazijnmoeder dan goed te spoelen. En zo gezegd, zo gedaan:

Bovenop de rode azijn heeft zich weer een nieuwe moeder gevormd. Deze haal ik eruit.
Ik leg haar in een bakje.
En spoel haar voorzichtig onder de kraan af.

Ik vind het een wonder van de natuur....
Deze nieuwe azijnmoeder heb ik vervolgens voorzichtig bij de witte azijn gedaan.





Het ziet er nu wel vreemd uit. Ik vermoed dat als er mensen in de keuken komen, die niet weten wat ik aan het doen ben, ze vreemd zullen opkijken van dit vreemde brouwsel.
Ik ben heel benieuwd wat het gaat doen! Wordt dus vervolgd.....

Vervolg op de rode wijnazijn van december 2017
In eerdere blogberichten schreef ik dat de rode wijnazijn in het officiële wijnazijnvat, maar niet wilde vlotten. Daarom heb ik er, enkele weken geleden, een stuk azijnmoeder uit de doorzichtige fles bij gedaan.
Vandaag heb ik gekeken of dit wat doet. En, ja hoor! Ook daar heeft zich een nieuwe azijnmoeder gevormd op de rode vloeistof.


Wat wonderlijk toch allemaal! Ook is de geur al minder chemisch. Het is dus goed aan het werk. En ook deze azijn wordt gevolgd en vervolgd!


1 opmerking:

  1. Toch ook eens proberen in mijn appelazijn zlheeft zich een moeder gevormd die wil ik gaan gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen