6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 20 oktober 2018

Appelmoes met een vleug whisky



Het is appeltijd. Ik ben opgegroeid in de Betuwe in het dorpje Gendt. Een echte appel - en perenstreek. Elk jaar weer komt het Betuws gevoel naar boven en moet ik naar de Betuwe om van al die appels en peren te genieten.
Vandaag reden wij door de Betuwe en zagen we nog steeds bomen vol met appels en peren. Meestal zijn dit verwaarloosde boomgaarden  met prachtige oude hoogstambomen. Ze laten de appels en peren gewoon vallen. Ik zou daar best weleens een mand met appels en peren willen rapen. Maar het gaat me toch even te ver om hier actief naar te gaan vragen. Bovendien hebben wij een fijn adres waar wij het hele jaar door appels en peren halen: fruitteeltbedrijf Veens in Slijk-Ewijk.
Dit is een enorm fruitbedrijf met hele vriendelijke mensen. Alle appels en peren zijn nu geoogst. Er staan in oktober grote appelkisten buiten, waar je voor 2 euro 50 enorme zakken met moesappels kunt vullen. Als je ze koopt, zeggen de eigenaren steevast: 'Goed vol vullen he'.
Het voordeel is dat dit allerlei appelsoorten door elkaar zijn. Dit is het lekkerst als je appels wilt verwerken. Het is tweede keus, maar prima om er allerlei dingen van te maken. Denk aan appelmoes, appelsap, gedroogde appelringen.

Tweede keus appels. 
Ik ben begonnen met het maken van appelmoes. Deze keer koos ik  voor appelmoes met een vleug whisky. Mijn man is een liefhebber van whisky's. Ik heb dus zijn duurste whisky gepakt en een hele flinke scheut toegevoegd. Nee, grapje. Ik heb goedkope whisky gekocht. Ik denk niet dat de kwaliteit van de whisky er erg toe doet als deze wordt toegevoegd aan de appelmoes.

Op de bovenste schap staat de verzameling whisky.
Terwijl ik naar een Netflix-serie zat te kijken heb ik de appels geschild, het klokhuis verwijderd en de partjes in kleine stukjes gesneden.


En zo schilde ik 2 pannen van 9 en 7 liter vol met appelstukjes. Deze werden aan de kook gebracht met een laagje water, sap van limoenen en citroenen, vanillesuiker en wat gewone suiker. Het liefst zou ik vanillestokjes gebruiken in plaats van vanillesuiker, maar deze zijn momenteel extreem duur, door de mislukte oogst. Vanillesuiker is een goed alternatief.


Deze pannen worden op een zacht vuurtje gezet.


Vervolgens laat ik ze zo'n half uur tot 3 kwartier zachtjes koken met de deksel erop onder af en toe roeren.


De massa slinkt flink.


Uiteindelijk levert dit 8 liter appelmoes op.

En dan, als het vuur is uitgezet: de toevoeging van de whisky.


Dit wordt goed door de appelmoes geroerd. Vervolgens kan alles in weckpotten en gaan de potten in de weckketel.



In plaats van whisky kun je ook een scheut rum toevoegen of wat je maar lekker vindt.
Meestal wordt er in appelmoes kaneel toegevoegd. Ik kies hier bewust niet voor, omdat ik vind dat kaneel snel overheerst. Dit is echter heel persoonlijk.
De whisky is trouwens goed te proeven. Lekker! Maar ook dat is persoonlijk.

Recept voor appelmoes met een flinke vleug whisky

Ingrediënten

- veel appels
- op 3 kilo appels:sap van 1 limoen of citroen, 2 zakjes vanillesuiker, water om een laagje in de pan te maken, wat suiker naar smaak ( ik voeg ongeveer  30 gram suiker toe)
- flinke scheut whisky

Werkwijze
- Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in stukjes
-  Doe de stukjes appel in een pan met een laagje water, samen met de uitgeknepen limoenen en/of citroenen, de vanillesuiker en wat suiker naar smaak.
- Breng dit aan de kook en laat de appelmassa, met de deksel op de pan, zachtjes sudderen, totdat ze zacht zijn geworden: een appelmoes.
- Zet het vuur af en voeg een flinke scheut whisky toe. Roer goed door.
- Proef dan of de appelmoes voldoende zoet is. Zo niet, voeg dan nog wat suiker toe en roer dit goed door de hete massa heen.

Wecken
Weckt de potten op 90 graden gedurende een half uur.


2 opmerkingen:

  1. Geweldig recept! Verkopen jullie deze lekkernij ook? vr.gr. Ellen Veens-Winnemuller

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik maak het voor onszelf. Het is moeilijk te maken hoor en een leuk werkje!

      Verwijderen