6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 6 oktober 2018

Kweepeer: alles is te gebruiken. Deel 1: kweepeercompote


Wij hadden (ja, inderdaad hadden) een heel mooi kweeperenboompje in de tuin. Elk jaar stond het boompje mooier in de bloei en gaf het meer kweeperen. Alleen, ik deed niets met die kweeperen en liet de peertjes op de grond vallen. Dit gaf een behoorlijke troep, de wespen vonden het heerlijk. Helaas heb ik het boompje toen laten vellen. En nu heb ik spijt. Hoe stom kun je zijn...... Ik wil nu weer een boompje poten. Maar ja, dat zal weer lang duren voor er mooie kweeperen aan hangen.
Gelukkig kwam ik ze van de week langs de dijk bij Slijk Ewijk tegen. 2 kilo voor 1 euro. Ik heb 4 kilo meegenomen. Ook hadden ze stoofpeertjes en walnoten.
De boer van de kweeperen, liet mij 2 soorten kweeperen zien: de appelvormige en de peervormige. Over smaakverschil kon hij niets zeggen. Wel over de groeiwijze: de boom met peervormige kweeperen groeit veel mooier. De boom met appelvormige kweeperen groeit wilder uit.


Van de kweepeer gebruik ik alles: de schillen en de klokhuizen om sap mee te trekken, waar ik gelei mee maak. Het vruchtvlees om een kweepeercompote van te maken.

Wetenswaardigheden over de kweepeer
Kweeperen zijn niet meteen eetbaar en moeten - voor gebruik - worden gegaard. Het zijn harde vruchten met een donslaagje. Voor het snijden ervan is een scherp mes nodig.
Er zijn twee soorten, zoals hierboven beschreven is: de appelvormige en de peervormige. Er is weinig smaakverschil tussen beiden.
Of kweeperen rijp zijn, bepaal je door het steeltje rond te draaien. Als ze los laten zijn ze rijp.  Behandel ze dan voorzichtig. Ze krijgen snel beurse plekken.
Na het schillen worden kweeperen snel bruin. Doe ze in water met wat citroensap en verwerk ze meteen.
De vruchten kunnen snel achteruit gaan, als je ze - na het oogsten- even laat liggen. De kans is dan aanwezig dat ze van binnen bruin worden.

Kweepeercompote

Alle kweeperen worden in vieren gesneden. De klokhuizen worden verwijderd en geschild. Het in stukken snijden van de kweepeer is lastig, omdat de kweeperen keihard zijn. Gebruik een scherp mes en kijk uit met je vingers. Ook het verwijderen van de klokhuizen is lastig. Hiervoor gebruik ik een kleiner scherp mesje. Voor het klieven van de kweeperen, gebruik ik een koksmes.
Vervolgens worden de kweeperen in gelijke partjes gesneden.Tijdens het schillen en het verwijderen van het klokhuis, doe ik de partjes kweepeer in een pan met water en een flinke scheut limoensap. De partjes worden namelijk heel snel bruin. Dit geeft overigens niks, blijkt achteraf.
 De kruidnagels, kaneelstokjes en de lichte basterdsuiker worden toegevoegd samen met de wijn en het water.


Dit wordt aan de kook gebracht. Mijn kweeperen hebben maar 10 minuten gekookt. Toen waren ze eigenlijk al wat aan de zachte kant. Door het wecken, worden ze nog zachter.
De ene kweepeer is de andere niet: het kan soms ook wel 3 kwartier duren voordat de kweepeer zacht is.


De partjes kweepeer kleuren heel mooi zacht-oranje.
Dan worden de kweepeerpartjes in halve liter weckpotten gedaan en wordt de pot tot 1 cm onder de rand afgevuld met het kookvocht.
Omdat het maar 5 halve literspotjes zijn, weck ik deze in een grote soeppan met onderin een theedoek om te voorkomen dat de potjes tegen elkaar tikken en kapot slaan. De pan wordt gevuld met warm water tot net onder de rand van de bovenste potjes.


Dit wordt gedurende een half uur in water, net tegen de kook, geweckt.


Hieronder is het resultaat te zien.


5 mooi warm gekleurde potjes met kweepeerpartjes, ook wel compote genoemd.


Recept voor 5 halve literpotjes kweepeercompote

Ingrediënten
- 3 kilo kweeperen in partjes, ontdaan van schil en klokhuis
- 750 gram lichte basterdsuiker
- 2 stokjes kaneel
- 6 kruidnagels
- 450 gram witte wijn
- 900 ml water

Werkwijze
- doe alle ingrediënten in een pan en breng dit aan de kook
- laat het zachtjes pruttelen. Controleer steeds de zachtheid van de kweepeerpartjes. Deze moeten niet te zacht worden omdat ze door het wecken nog zachter worden. De tijd die dit duurt varieert per lichting kweeperen. In mijn geval was 10 minuten pruttelen eigenlijk al te lang.
- Doe de partjes in weckpotten en vul ze, tot 1 cm onder de rand, af met het kookvocht
- Weck de potten gedurende een half uur op 90 graden.


Nog een keer 5 potjes, november 2018

Omdat de kweepeercompote heel erg lekker blijkt te zijn, wilde ik graag nog wat potjes bijmaken. Gelukkig zag ik in Duitsland nog wat kweeperen liggen. Niet van te beste kwaliteit, maar ze kosten ook maar 50 cent per kilo. Thuisgekomen ben ik er direct mee aan de slag gegaan.

Ruim 4 kilo kweepeertjes, klein en met een slechte schil.
Het schillen en verwijderen van de klokhuizen is weer een hele klus.
De partjes verkleuren erg snel, zelfs als ze in water met citroen worden bewaard. De schillen gebruik ik niet meer, deze zijn van te slechte kwaliteit.
Partjes kweepeer met kruiden en suiker in de pan.
De kweepeerpartjes worden in weckpotjes geschept.
En geweckt in een soeppan.
Deksel erop en tegen de kook aan, een half uur wecken.
En voila, 5 potjes!

3 opmerkingen:

  1. Dank voor de heldere uitleg! De potjes staan nu bij mij in de pan. Ik heb er nog wat rozijnen, appeltjes, vanilleextract en sinaasappelbloesemwater doorgedaan. Het ruikt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alberta, dat lijken me hele lekkere aanvullingen. Ga ik ook eens proberen!

      Verwijderen
  2. Hoe maak je de gelei van de schillen en klokhuizen?

    BeantwoordenVerwijderen