6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 24 november 2018

Crabapplejam oftewel kersappeltjesjam


Wij kennen sierappeltjes vooral van kerstbloemstukjes. In Engeland wordt dit mooie, kleine appeltje echter ook verwerkt tot een rozerode gelei of jam. Er zijn zelfs verschillende soorten crabapple-bomen daar. Ik ken in Nederland alleen de rode en de gele variant.
De crabapple is een ouderwetse vrucht die vroeger voorkwam in de appelhoven van boerderijen en schijnt de voorloper te zijn van de huidige, gekweekte appels. Ze worden ook wel kersappeltjes genoemd, omdat de vrucht, net als bij een kers, aan een steeltje groeit en niet groter wordt dan een kers. Als je het vruchtje open snijdt, zie je echter dat het een appeltje is.


De smaak is sterk appelig en wrang. Ik vind het een zeer geconcentreerde smaak. Ideaal dus, om te verwerken tot een jam


Jaren terug, ik denk minstens 10 jaar, heb ik 2 sierappeltjesbomen gekregen van de broer van mijn schoonzusje. Hij had een hele rij van die boompjes staan en gaf er 2 aan mij. Deze zijn toen goed aangeslagen in onze tuin: 1 in de achtertuin en 1 in de voortuin. Het zijn mooie boompjes: in de lente kleuren ze helemaal wit van de bloesem en in de herfst en winter komen er prachtige rode appeltjes aan. Als het eenmaal gevroren heeft, komen er merels die de appeltjes graag opeten. We hebben er lang plezier van. En nu leek het mij leuk om een jam te maken, zoals ze veel in Engeland doen.

Omdat het inmiddels al wat gevroren heeft 's nachts, besloot ik dat de tijd rijp was om een schaal kersappeltjes te plukken. Een leuk werkje.


Ik plukte ruim 1 kilo.


Deze appeltjes werden gewassen, in tweeën gesneden en het steeltje werd verwijderd.


Hierna werden alle halve appeltjes in een pan gedaan met wat water.


Ik voegde er het sap van 1 limoen aan toe.


Dit werd zachtjes aan de kook gebracht. Onder af en toe roeren, worden de appeltjes heel zacht. Dit duurde ongeveer 3 kwartier.


Ik ging er nog even met de stamper doorheen om het makkelijker te maken om de massa door een zeef heen te halen.


Vervolgens deed ik een poging met een zeef en een lepel om de appeltjesmassa te zeven, maar dit was geen succes. Veel te veel werk!


En ik was zo slim om de passe vite erbij te halen. Toen wilde het wel!




Een prachtige substantie van kersappeltjes was het resultaat ( het lijkt op roze appelmoes, de smaak is echter anders: zuur en appelig).


Hieraan werd geleisuiker en vanillesuiker toegevoegd. Liever voeg ik er de rasp van een vanillestokje aan toe, maar deze zijn momenteel erg duur. Vandaar dat ik het met vanillesuiker doe. Ik voeg altijd geleisuiker 2:1 of 3:1 toe. Er zit dan veel minder suiker in de jam, dan wanneer je gewone geleisuiker gebruikt.


Ik heb in de kelder een verzameling weckpotten staan, waaronder mooie kleine potjes. Deze leken mij heel geschikt voor deze kleine appeltjesjam.


Het leukste werk vind ik het scheppen van de jam in de potjes.



Voor de zekerheid weck ik altijd mijn maaksel, dus ook deze kleine appeltjesjam. Ik krijg vaak reacties van lezers dat dit niet nodig is bij jam. Ik doe het toch. Een kleine moeite en ik weet (bijna) zeker dat er niets met deze jam gebeurt.



En dit is het resultaat!



Recept van kleine appeltjesjam oftewel kersappeltjesjam

Ingrediënten
- ruim 1 kilo kerstappeltjes (bij voorkeur als het al gevroren heeft buiten. Zo niet, dan kun je dit imiteren door ze een nacht of langer, in de diepvries te leggen)
- sap van 1 limoen of citroen
- 4 ons geleisuiker 2 : 1 of zoveel geleisuiker als op het pak wordt voorgeschreven
- 3 pakjes vanillesuiker of in plaats daarvan het gewicht aan suiker van de vanillesuiker(18 gram) met de rasp van 1 vanillestokje
- ongeveer 400 mililiter water

Werkwijze
- was de appeltjes, snijd ze in tweeën en verwijder de steeltjes
- doe ze in een pan met het water en het sap van 1 limoen of citroen en breng dit aan de kook
- laat het zachtjes koken, totdat de appeltjes helemaal zacht zijn geworden ( ongeveer 3 kwartier)
- stamp even flink door de massa met een stamper
- draai de massa door een passe vite
- voeg aan de massa de geleisuiker en de vanillesuiker toe
- breng dit aan de kook, onder voortdurend roeren
- laat de massa, onder voortdurende roeren - gedurende 3 minuten - zachtjes borrelen
- schep de jam in weckpotjes en weck deze gedurende 30 minuten net tegen de kook aan. De jam kan ook in gewone jampotjes worden geschept die, gedurende 5 minuten, op de kop worden gezet


Als je het leuk vindt om de blog van HEX te lezen, like dan de facebookpagina van HEX: HEX - passie voor zelfmaken

De toevoeging van de vanille geeft de jam een heerlijke touch! Een aanrader om dit te doen. 






4 opmerkingen:

  1. Ben je echt alle pitjes kwijt nadat het door de passe-vite is geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat doe je met het vocht dat je er uitdraait? Gebruik je dat nog ergens voor of gooi je het weg?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het recept van de tuingoeroe Monti Don worden volledige appeltjes gekookt, NOOIT in geroerd want de gelei moet transparant blijven. Enkel het sap dat je afgiet in een kookpan wordt gebruikt, niet het vruchtvlees. En dan 7 delen suiker op 10 delen sap. Na 40 minuten dikt de gelei en kan je die in potjes gieten. Ik laat er wel zo’n mini-appeltje in drijven.

    BeantwoordenVerwijderen