6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 18 november 2018

Visschotel van zalm, kabeljauw en gamba's in een romige wijnsaus


Op mijn werk, hebben we aan het eind van het jaar altijd een buffet, verzorgd door een goed restaurant uit de buurt. Vorig jaar zat daar een visschotel bij: diverse soorten vis in een saffraansaus. Erg lekker en feestelijk.

Omdat wij wat te vieren hadden: de vriendin van mijn zoon studeert namelijk af, leek het mij wel leuk om een buffetje te organiseren. En daar leek mij die visschotel een leuke aanvulling bij.
Nu wil het geval dat de kok van het restaurant die het buffet op mijn werk maakte, de zoon is van een collega. Ik trok de stoute schoenen aan en kwam, via zijn moeder, met hem in contact. Nou, hij deed alsof ik een collega-kok was. 'Een buffetje voor een mannetje of 15, klein dus'. 'Maak maar een beurre blanc, dat is een goed uitgangspunt'. 'Neem een stevige witvis, geen tilapia en dat soort ongein'. En ik maar meepraten, viel me nog mee ook nog!
Al met al, heb ik uiteindelijk, met hulp van de kok, het recept min of meer zelf bedacht. Ik vond een beurre blanc toch wel erg veel werk en heb een alternatief bedacht met 3 soorten vis: zalm, kabeljauw en gamba's.



Ik startte met fijn gesneden sjalotjes, die in boter werden gebakken.


Hieraan voegde ik witte wijn en slagroom toe met een visbouillonblokje.  Dit liet ik inkoken. Omdat het onvoldoende indikte en ik graag wat saus wilde overhouden, heb ik er wat bloem aan toegevoegd.


Vervolgens heb ik de zalm, de kabeljauw en de gamba's apart gebakken.

Kort gebakken zalm.
Gebakken kabeljauw is toegevoegd.
Ik vind het altijd zo'n mooi gezicht als de gamba's gebakken worden: van wit naar roze.


Deze gamba's zijn maar heel kort gebakken, dus nog niet zo roze. Ze moeten namelijk de volgende dag nog worden opgewarmd in de oven. Ik wil voorkomen, dat ze taai worden.
Ook deze gamba's worden toegevoegd aan de ovenschotel.


Tot slot wordt de romige witte wijnsaus toegevoegd.


Wat ik heel spannend vind, is of het opwarmen van de schotel morgen, goed gaat. De kok gaf aan dat ik dit gedurende 6 minuten op 180 graden moet doen. Ik hoop dat de gamba's niet taai worden. We zullen het zien en proeven! De schotel is nu, in ieder geval, prima op smaak en heel lekker!
Update van een dag later:
Om de vis goed warm te krijgen in de oven, moet deze zeker 15 minuten op 180 graden staan. De gamba's zijn niet taai geworden. Het resultaat is een heerlijk vispotje. De 3 verschillende vissoorten maken het gevarieerd en verrassend. Het is lekker op te eten, samen met brood om in het sausje te dippen!

Recept voor visschotel van zalm, kabeljauw en gamba's in een romige wijnsaus
(voor 12 kleine pannetjes)

Ingrediënten
- pond zalm op de huid in moten
- pond kabeljauw
- 6 ons schoongemaakte gamba's
- 250 ml slagroom
- 2 grote glazen witte wijn
- 1 visbouillonblokje voor een halve liter
- ongeveer 2 eetlepels bloem
- 2 fijngesneden sjalotjes
- 2 theelepels slakkenkruiden of wat je wil aan kruiden
- boter en olie om de vis in te bakken

Werkwijze
- bak de fijngesneden sjalotjes glazig
- voeg de witte wijn, visbouillonblokje en de slagroom toe en breng dit aan de kook
- laat dit een kwartier tot half uur inkoken. Voeg eventueel bloem toe, als je de  saus wat meer wilt binden. Doe dit onder voortdurend roeren. Zeef de bloem door een theezeefje, om klonteren te voorkomen.
- bak de zalm op de huid in wat boter en olie. Maximaal 2 minuten per kant.
- ontdoe de zalm van zijn huid en breek hem in grove stukken
- bak de kabeljauw 4 minuten aan ieder kant en breek hem vervolgens in grove stukken
- doe de slakkenkruiden bij de gamba's en bak deze 2 minuten per kant.
- doe alle vis in een schaal en voeg de romige witte wijnsaus toe

Lekker met witte rijst en een groene salade! Of in een potje met lekker brood om te dippen!



2 opmerkingen:

  1. Heb je de oven 15 min voorverwarmt en toen pas de potjes er in voor 6 minuten ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, oven voorverwarmen op 180 graden. En toen 15 minuten in de oven laten staan op 180 graden. (6 minuten, zoals de kok aangaf, was te kort)

      Verwijderen