6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 30 december 2018

Amuses: lepel met mousse van cranberrypaté en visbakje met zalmmousse

amuse van zalmmousse
lepel met mousse van cranberrypate
Vandaag kreeg ik familiebezoek: mijn oom van 90 en peettante van iets jonger, samen met hun 3 kinderen en aanhang. Ook 1 van mijn broers en zijn vrouw waren er.
Toen mijn oom van de zomer 90 werd, gaf hij een feest. Het was heel leuk om een aantal familieleden weer te zien. Ik sprak toen, met mijn oom en tante en hun kinderen, af dat ik hen een keer zou uitnodigen. En vandaag was het dan eindelijk zo ver.
Ik ken mijn oom en zijn familie als lekkere eters en genieters. Als ik vroeger bij mijn nichtjes ging spelen, bleef ik altijd eten. Nog steeds staat mij bij hoe heerlijk mijn tante kan koken en hoe er uitgepakt werd tijdens een broodmaaltijd. Nu is mijn tante een bakkersdochter, misschien dat het daardoor kwam dat haar maaltijden altijd zo lekker waren.

Anyway, ik wilde dus ook wat lekkers op tafel toveren.
Ik maakte een traditionele kerstmaaltijd met een wildstoofpotje, kip in paprikasaus, een knolselderijpuree, gebakken aardappeltjes uit de oven, peertjes op port, spruitjes en rode kool. Vooraf was er verse tomatensoep met Italiaans brood en kruidenboter. Als toetje werd het zogenaamde Heldro-ijs (befaamd hier in de buurt) met zelfgemaakte warme amarenokersen en slagroom geserveerd. Allemaal lekker!
Voor de info over het maken van de amarenokersen of de peertjes op port, kun je op de volgende linken klikken: amarena- kersen en peertjes op port

Van de amuses, die vooraf werden geserveerd, heb ik gelukkig een paar foto's gemaakt. Foto's van de werkwijze ontbreken helaas, omdat ik het een beetje te druk had om die foto's te maken. Dat gebeurt me vaker en altijd heb ik daar achteraf spijt van.
Deze amuses leerde ik maken op een soort van kookles die ik een aantal jaren heb gevolgd bij een oudere dame (nu in de 80). Ook kwam het door haar dat ik interesse kreeg in amusebakjes en lepels. Inmiddels heb ik een kastje vol met amusevormpjes.


En een doosje met amuse-lepels.


 Ik heb ze veel gebruikt, de laatste tijd is dit wat minder. Maar nu vond ik het weer een geschikte gelegenheid om lepels en amusevormpjes in de vorm van een vis, te voorschijn te halen.



Mijn zoon, die muzikant is, kwam nog even langs en speelde spontaan een lied voor ons, dat ik heel toepasselijk vond. Mijn oude oom genoot!



Recept voor lepel met mousse van cranberrypate voor 8 personen

Ingrediënten
- 100 gram cranberrypaté (andere paté kan ook)
- 1 eetlepel cognac of whiskey
- 2 eetlepels room culinair
- naar keuze garneren met peterselie, een cranberry
- wat slablaadjes

Werkwijze
- meng de paté met de drank en de room culinair
- leg een stukje sla op de amuselepel
- strijk de mousse glad op de lepel
- garneer deze met een cranberry of een stukje peterselie

Met kerst gekregen, er zitten hele cranberry's in, waarmee je goed kunt garneren 


Recept voor visbakje met vismousse voor 8 personen

Ingrediënten
- 100 gram roomkaas
- 1 eetlepel crème fraîche
- 1 eetlepel kirsch of een andere sterke drank
- 2 eetlepels gerookte zalmsnippers (verkrijgbaar in Duitsland) of 3 eetlepels klein gesneden gerookte zalm
- 75 gram Hollandse garnalen of rivierkreeftjes of net wat je lekker vindt
- 50 gram gerookte zalm
- Ter garnering: zalmsnippers of peterselie

Werkwijze
- meng de roomkaas, crème fraîche en de sterke drank tot een luchtig geheel
- schep deze massa in een amusevormpje, waar een blaadje sla in ligt
- garneer dit vormpje naar believen: bv met hollandse garnalen, rolletjes gerookte zalm, peterselie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten