6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 15 januari 2019

Gebakken paddenstoelen in port en room: een lunchgerecht


Vanuit mijn werk ging ik langs een kwekerij waar ze allerlei paddenstoelen verkopen.
In de kerstvakantie was ik er voor de eerste keer geweest. Naast het huis staat een automaat, voor het geval de eigenaren er niet zijn. Die keer waren ze aanwezig. Ik stapte een donkere ruimte binnen, waar een tafel stond met een moderne kassa en waar bakken paddenstoelen op lagen. Er kwam al gauw een man die mij hielp. Ik kocht er shiitakes, oesterzwammen, kastanjechampignons en een grote zak portobello's. Een geweldige koop. De man gaf wel aan dat hij niet altijd portobello's had. Dus was het raadzaam om eerst te bellen als ik portobello's wilde hebben. De paddenstoelen waren van eerste klas kwaliteit. Die ochtend vers geplukt!

Zakken met paddenstoelen vlak voor de kerst gekocht.
Allerlei soorten paddenstoelen.
Deze keer had ik minder geluk. De deur was weliswaar open, maar er kwam niemand. Ook niet na een paar keer op de bel te hebben gedrukt. Nou, dan moest ik de paddenstoelen maar uit de automaat naast het huis halen, dacht ik vol goede moed. Ik ken mezelf namelijk: fruit en zo uit de automaat trekken, gaat me meestal niet zo goed af. En ook nu ging het weer mis. Ik  gooide er geld in en drukte op een knopje, maar er gebeurde niets. Na een hoop gedruk en gesjor, had ik ineens een laatje open. Maar de automaat gaf geen geld terug.Wel gaf hij aan hoeveel geld ik nog tegoed had. Ik besloot om er nog maar wat geld in te gooien en nog een keer paddenstoelen te kopen. Met het nodige geluk kreeg ik weer een laatje open. Nog steeds gaf de automaat een tegoed aan. Toen heb ik gekeken met welk product ik het minste geld tegoed zou hebben. Dat bleken eieren te zijn. Uiteindelijk leed ik een verlies van 20 cent en had ik 3 zakken champignons en een doos eieren. En, begreep ik een beetje hoe de automaat werkte.....

In het weekend kwamen mijn oudste zoon en vriendin bij ons lunchen en ik maakte ik gebakken champignons. Hierbij moet ik altijd denken aan de film Lord of the Rings, waarin de hobbits 'mushrooms' stelen van een boer en er een wilde achtervolging volgt. De hobbits zijn namelijk gek op champignons.

Gestart wordt met het schoonmaken van de champignons. Ik doe dit met een borsteltje. Champignons moet je nooit met water schoonmaken. Ze absorberen het water.


 De eindjes van de steeltjes worden er afgesneden en de champignons worden in stukken gesneden.



 In de pan wordt olie verhit, een geperst knoflookteentje wordt toegevoegd en dit wordt even gebakken. Kijk uit dat de knoflook niet bruin wordt of verbrandt. Dit komt de smaak niet ten goede.


Dan kunnen de champignons worden toegevoegd.


Deze worden op een hoog vuur gebakken, waarbij regelmatig geroerd wordt.


Na een minuut of 7, laten de champignons water los.
 Ik blijf doorbakken totdat het champignonvocht is verdampt en de champignons flink aangebakken zijn. Dat vinden wij lekker.


 Dan wordt de port toegevoegd en daarna de room.




Dit laat ik nog even een paar minuten bakken en ik voeg zout en peper toe.


Op het eind voeg ik nog gedroogde tijm toe. Dan zijn de gebakken paddenstoelen klaar. Met geroosterd brood een lekkere lunch!


 Recept voor gebakken paddenstoelen in port en room (voor  6 tot 8 personen als lunch met geroosterd brood)

Ingrediënten
- 1 1/4 kilo paddenstoelen ( dat kan 1 soort zijn, maar ook meerdere soorten: champignons, kastanjechampignons, sjiitakes, oesterzwammen)
- olie om paddenstoelen in te bakken
- 1 teentje fijn gesneden knoflook
- 1 dl rode port
- 2 dl kookroom
- een paar takjes gedroogde tijm
- zout en peper

Werkwijze
- maak de paddenstoelen schoon, snijdt de uiteinden van de steeltjes en snijdt de paddenstoelen in stukken
- verhit de olie in de pan en laat de fijn gesneden knoflook 2 minuten bakken
- voeg de paddenstoelen toe en laat deze op een hoog vuur, onder roeren, bakken gedurende 7 tot 10 minuten. De paddenstoelen laten dan vocht los. Laat de paddenstoelen bakken, totdat het paddenstoelenvocht verdampt is en de paddenstoelen mooi aangebakken zijn
- voeg de port toe, roer dit goed door de paddenstoelen heen
- voeg de room toe, roer dit door de massa heen en laat dit enkele minuten pruttelen
- voeg de gedroogde tijm toe en naar smaak, zout en peper.

Naast de gebakken paddenstoelen en het geroosterde brood, was er  - tijdens deze lunch - ook een groene salade en een quiche. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten