6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

woensdag 16 januari 2019

Wat kaas en groenten over? Een quiche is zo gemaakt!


Ik maak al jaren quiches. Vooral sinds ik de bladerdeegrollen heb ontdekt. Ik haalde deze in Duitsland. Tegenwoordig zijn ze ook gewoon in de Nederlandse supermarkten verkrijgbaar. Met deze rollen maak je heel gemakkelijk een quichevorm. Veel gemakkelijker dan met bladerdeegvierkantjes, die eerst aan elkaar moeten worden geplakt.
Voor feestjes maak ik altijd quiches, waarbij, in ieder geval, een vegetarische variant zit. Deze quiches vinden altijd gretig aftrek.

In de koelkast lag weer het een en ander dat over was: een prei, een stuk gevulde brie, een stuk camembert en een restje kaas. En natuurlijk de eieren die ik uit de automaat van de paddenstoelenboer had gehaald ( zie het vorige blogbericht)


In de diepvries heb ik meestal rollen bladerdeeg op voorraad liggen. Deze rollen zijn zo ontdooid. De rol bladerdeeg is opgerold in bakpapier. Dit is heel handig: door dit onder het bladerdeeg in de quichevorm te leggen, is invetten van de quichevorm niet nodig.


Met deze rol bedek ik de quichevorm.


Bladerdeeg wat over de vorm heen hangt, knip ik weg. Hiermee vul ik de eventuele stukken van de quichevorm die nog niet bedekt zijn met bladerdeeg.
Op de bodem wordt droog broodkruim gestrooid. Dit is heel belangrijk: hiermee voorkom je dat de bodem nat wordt. Hiervoor kan ook verkruimeld beschuit gebruikt worden.


De prei wordt klein gesneden en even aangebakken in wat olie.


Deze wordt op de bodem van de quichevorm  verspreid.


Vervolgens worden de restjes Franse kaas in stukjes op de prei gelegd.


De eieren worden met wat room door elkaar geklopt. Toegevoegd wordt zout, peper, paprikapoeder en tuinkruiden ( ik gebruik krauterlinge van Knorr, deze zijn heel smaakvol in dit soort quiches). En als laatste het restje geraspte kaas.




Deze geklopte eiermassa wordt op de quiche gestort en gelijkmatig verdeeld.


Dan haal ik het bladerdeeg weg dat boven de quiche uitsteekt door met een mes langs de rand te snijden en het overtollige bladerdeeg weg te halen.




De quiche is dan klaar om de voorverwarmde oven in te gaan.


Na een half uurtje is de quiche klaar!



Recept voor een quiche van restjes 
(dit is een voorbeeld, wees creatief met wat je in de koelkast hebt liggen en probeer uit!)

Ingrediënten
- rol bladerdeeg
- 1 prei
- wat Franse kaas
- wat geraspte kaas (liefst belegen of oud)
- 6 eieren
- scheut (kook)room
- halve theelepel paprikapoeder
- 1 theelepel tuinkruiden
- peper en zout, naar believen

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- snijd de prei in stukjes, was deze en bak deze even aan in wat olie
- bedek de quichevorm met de bladerdeegrol
- strooi hier wat gedroogd broodkruim op of gebruik 2 verkruimelde beschuiten hiervoor
- verspreid de aangebakken prei in de quichevorm
- leg de in stukjes gesneden Franse kaas hierin
- kluts de eieren met de scheut room en de kruiden tot een egale massa en doe hier de geraspte kaas bij
- verspreid deze massa over de quichevorm en verdeel deze gelijkmatig
- haal het overtollige bladerdeeg weg
- doe de quiche in de voorverwarmde oven en laat deze ongeveer 30 minuten bakken.

Deze quiche is als lunchgerecht gebruikt.
Dit is een voorbeeld van een quiche. Er is van alles mogelijk. Ik maak ook vaak een variant met zalm en aspergestukjes. Of een quiche met gebakken spekjes en prei. Of een quiche met ham en salami. Of een venkelquiche met roquefort, recept en werkwijze zijn hier te vinden: venkelquiche met roquefort
Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten