6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 23 februari 2019

Bitterzoet: limoenmarmelade


Vorig jaar maakte ik marmelade van Siciliaanse bloedsinaasappels: sinaasappelmarmelade. Van de week, heb ik weer een paar potjes gemaakt.
Ik heb altijd limoenen in huis. Ik gebruik ze veel: in bronwater als drankje, in het eten om de smaken naar boven te halen, bij een stukje vis......Omdat ik, tegen een redelijke prijs, aan biologische limoenen kon komen, besloot ik limoenmarmelade te maken. Als ze niet biologisch zijn, moet je erg schrobben om de slechte toevoegingen van de schil te krijgen.


Bij marmelade wordt gewerkt met fruit en suiker. Daarnaast worden er stukjes schil toegevoegd. Door de toevoeging van de schil, ontstaat er een bitter toontje. De marmelade ziet er heel mooi uit, omdat je dungesneden schilletjes in de marmelade ziet.

limoenmarmelade
bloedsinaasappelmarmelade
Gestart wordt met het wassen van de limoenen.


Dan gaan ze met water en wat steranijs in de pan en worden ze aan de kook gebracht.


Na een uurtje sudderen, zie ze er zo uit:


De hele keuken ruikt dan naar limoen.
Ik heb vervolgens de pan een nachtje laten staan, waardoor de limoenen helemaal waren afgekoeld toen ik vanochtend verder ging. Doe je dit niet, moet je werken met loeihete limoenen: niet echt aan te raden. Je hoeft ze echter niet een nacht te laten staan, een uurtje of 2 moet ook voldoende zijn om er goed mee te kunnen werken.
De limoenen worden in vieren gesneden en het vruchtvlees wordt eruit geschept.



De schillen worden bewaard, want een deel hiervan wordt in smalle reepjes gesneden om later in de marmelade te worden gedaan.


Het vruchtvlees wordt in het water gedaan, waarin de limoenen hebben gekookt.


Dit wordt even aan de kook gebracht en vervolgens gezeefd. Ik doe dit met een passe vite. Het kan ook met een zeef, waarbij je met een lepel de massa zoveel mogelijk uitperst.


Er blijft dan een vloeistof over, waarin nog nauwelijks vliesjes of iets dergelijks zit. Deze wordt weer in een pan gedaan, hierbij wordt geleisuiker toegevoegd en de dun gesneden schilletjes. Dit wordt aan de kook gebracht. Na 4 minuten wordt de marmelade van het vuur gehaald en in gesteriliseerde potjes gedaan.



Ik weck de flesjes vervolgens, omdat ik zo min mogelijk risico wil lopen op dat het mis gaat. Hier lopen de meningen overigens uiteen: er zijn nogal wat mensen die dit niet nodig vinden. Dus, maak je eigen afweging!


Recept voor limoenmarmelade

Ingrediënten
- 33, bij voorkeur, biologische limoenen (het kan natuurlijk ook met minder, pas de verhoudingen van de overige ingrediënten dan aan)
- 1 1/2 liter water
- 3 steranijs
- geleisuiker (de hoeveelheid hangt af van het uiteindelijk vocht dat overblijft. Op de verpakking staat hoeveel je moet gebruiken. Ik gebruikte 1 kilo 2:1 geleisuiker)

Werkwijze
- was de limoenen
- doe de limoenen in het water met de steranijs en laat dit een uur zachtjes koken
- laat de limoenen afkoelen, haal ze uit het water, snijd ze in vieren, schep het vruchtvlees eruit en doe dit in een bakje
- snijd een deel van de schillen in dunne reepjes ( ik gebruik ongeveer 1/10 deel van de schillen)
- doe het vruchtvlees bij het kookvocht (verwijder de steranijs) en breng dit eventjes ( een minuut of 5) aan de kook
- zeef de limoenmassa door de passevite of met een zeef, waarbij de limoenmassa goed moet worden uitgeperst
- Breng de limoenvloeistof met de fijngesneden schilletjes aan de kook. Laat dit een minuut of 7 koken
- voeg dan de geleisuiker toe en laat dit - volgens de gebruiksaanwijzing- koken ( in mijn geval 4 minuten)
- de marmelade wordt dan in gesteriliseerde potjes gedaan. Deze worden vervolgens, gedurende een half uur, op 90 graden geweckt. Je kunt er ook voor kiezen om met jampotjes te werken. Zet deze jampotjes dan 10 minuten op z'n kop.


Dit is een marmelade voor liefhebbers van een bitter toontje in de marmelade. Niet iedereen houdt hiervan. Ik vind hem heerlijk met versgebakken brood en roomboter! Ik denk dat ik morgenvroeg een sodabroodje bak en een eitje erbij kook: een lekker zondags ontbijtje met bitterzoete limoenmarmelade!


1 opmerking:

  1. Hai, even ter weet: bij niet biologische citrusvruchten kun je boenen tot je een ons weegt, je krijgt de pesticiden e.d. er niet uit! Zitten in de vrucht getrokken. Gewoon biologische kopen dus! Beter voor alles en iedereen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen