6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 30 augustus 2019

Pruimen en walnoten: pruimenconfituur met stukjes walnoot


Mijn jongste broer heeft een aantal jaren geleden wat fruitbomen geplant. Aangezien hij in De Betuwe woont, groeien die bomen als kool. De pruimenboom geeft inmiddels behoorlijk wat pruimen. Omdat hij niets met die pruimen doet, zijn ze deze week vanuit de Betuwe naar Noord-limburg getransporteerd! Voor mijn broer meteen een reden om met zijn nieuwe soort van motor naar ons mooie dorpje te rijden. Nadat hij ze had afgeleverd, bleek bij thuiskomst, dat hij de helft van de pruimen had laten liggen. Gelukkig kwam een andere broer in die week toch al bij ons en hij heeft de overige pruimen meegenomen!
Vorig jaar heb ik enthousiast flink wat kilo's walnoten langs de weg gekocht. Daar ligt nog het nodige van in de kelder.
En zo ontstond het idee om een pruimenconfituur te maken met stukjes walnoot. Ik voegde er nog wat blauwe bessenlikeur aan toe en dit bleek een fantastische combinatie! Zeker als je van noten houdt, is dit een heerlijke confituur.

Helaas heb ik geen foto's genomen van het maakproces.

Recept pruimenconfituur met stukjes walnoot

Ingrediënten voor 3 potjes
- 1 kilo pruimen
- 500 gram geleisuiker 2:1
- een handvol walnoten in, niet te kleine, stukjes. Je moet ze tenslotte kunnen proeven
- naar keuze een scheut likeur, bv zwarte bessenlikeur (crème de cassis)

Werkwijze
- ontpit de pruimen en snijd ze in stukken.
- breng ze aan de kook en laat ze een minuut of 10 zachtjes koken. Vergeet niet om regelmatig te roeren
- naar wens, kan de pruimenmoes dan worden gepureerd met de staafmixer of met een pureestamper wat fijner worden gemaakt
Dit is een voorbeeld met een vijgenmoes, waarbij deze wat fijner is gemaakt met een pureestamper
- voeg de geleisuiker toe en laat de vijgenmoes pruttelen, volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking van de geleisuiker (in mijn geval 3 minuten laten pruttelen, onder voortdurend roeren)
- voeg in de laatste minuut de stukjes walnoot toe en naar smaak een flinke scheut likeur
- schep de pruimenconfituur in mooie potjes


Ik heb de pruimenconfituur in kleine weckpotjes gedaan en heb deze gedurende 30 minuten op 90 graden geweckt.
Als je de confituur in gewone jampotjes doet, volstaat om de potjes even op de kop te zetten en dan te keren. Je kunt ze ook wecken. Of dit nodig is, daar lopen de meningen over uiteen. Ik zelf weck de potjes altijd, omdat er dan, naar mijn mening, de minste kans is dat het mis gaat. Ieder moet dit echter helemaal zelf weten!

2 opmerkingen: