6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 23 december 2019

Een kersthertje als kaaskoekje


Vorig jaar heb ik een keer kaaskoekjes gemaakt voor bij de borrel. Ik deed dat toen met een halve maan-vormpje. Deze kaaskoekjes waren erg goed van smaak. Dus voor herhaling vatbaar!
Het leek mij een leuk idee om een keer een kerstachtig kaaskoekje te maken. In een bakwinkel vond ik een uitsteekvormpje van een hert.
Aan de hand van het recept van de kaaskoekjes, ben ik aan de gang gegaan.

Dit deeg heeft een half uur in de koelkast gelegen en is met een deegroller tot een plak van een halve centimeter gerold

Met het steekvormpje worden de hertjes uitgestoken.  Zorg dat je helemaal doorsteekt, anders blijft het hertje aan het andere deeg plakken.





Van de restanten deeg, maak ik weer een bol die ik 10 minuutjes in de koelkast leg. Dit maakt het gemakkelijker om het deeg te verwerken, omdat het dan niet plakt.


Vervolgens bestrijk ik de hertjes met geklutst ei en doe er nog wat geraspte parmesaanse kaas en geroosterde sesamzaadjes op.


Dit gaat de oven in. De hertjes rijzen en wat en krijgen een bruine gloed. Dit ziet er erg leuk uit.



Ik laat ze op een rooster afkoelen.



Deze hertjes zijn leuk om bij een kerstborrel te presenteren. Ik gebruik ze eerste kerstdag als begeleider bij een pompoensoep.
Bewaren kun je ze het beste in een blik. Dan blijven ze bros.


Recept voor kerstkaashertjes, ongeveer 70. 

Ingrediënten
- 200 gram bloem
- 200 gram boter
- 200 gram geraspte oude kaas
- 2 theelepels peper
- 4 eetlepels water
- beetje zout
- 1 geklutst ei
- 6 eetlepels maanzaad en /of sesamzaad
- naar wens: geraspte Parmezaanse kaas

Werkwijze
- kneed bloem, boter, kaas, peper, water en zout goed door elkaar. Dit kan met de hand of met de keukenmachine. Er ontstaat een plakkerig deeg. Maak er een bol van
- laat dit een half uur in de koelkast, gewikkeld in plasticfolie, liggen
- verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden
- doe de zaadjes in een diep bord
- bestrooi het aanrecht met wat bloem en rol het deeg uit tot een plak van een halve centimeter dik
- druk met het koekvormpje figuurtjes uit het deeg. Maak van het deeg dat over is, weer een plak en haal hier ook weer figuurtjes uit
- wentel deze figuurtjes door de zaadjes
- eventueel kan er nog geraspte Parmezaanse kaas op worden gestrooid
- bestrijk de figuurtjes met het losgeklopt ei
- leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier
- laat ze gedurende 15 minuten bakken in de oven
Let op: laat ze niet te donker worden, dan smaken ze bitter!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten