6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 22 december 2019

Vegetarische sauzijcenbroodjes of gehaktbroodjes


Vorig jaar maakte ik de saucijzenbroodjes van de moeder van Yvette van Boven. Zie hiervoor de volgende blog: worstenbroodjes.
Ik vind het trouwens meer gehaktbroodjes. Ze zijn, in ieder geval, erg lekker. Dit jaar maakte ik ze ook weer voor in de kerstvakantie. Gemakkelijk om klaar te hebben liggen. Zo aten wij de broodjes gisteren met een salade, terwijl we op Netflix naar ‘ the crown’ keken. Heerlijk, niks hoeft......

Ik ben er vorig jaar niet aan toegekomen om een vegetarische variant uit te proberen. Dat is dit jaar wel gelukt.  Ik vind deze nog lekkerder, dan de vleesvariant. Maar dit is persoonlijk. 
In plaats van vleesgehakt, gebruikte ik vegetarisch gehakt. Dit is overal verkrijgbaar. Ik kocht het in een supermarkt in Duitsland.


In deze broodjes zitten verrassende kruiden zoals kaneel en speculaaskruiden. 



Als bladerdeeg gebruikte ik deze keer rollen bladerdeeg.


Ik legde 2 rollen gehakt op het bladerdeeg en sneed de bladerdeegrollen doormidden. Vervolgens rolde ik het bladerdeeg dicht en drukte dit dicht



Hierna sneed ik de rollen in stukken en besmeerde deze stukken met losgeklopt ei. Hierop strooide ik geroosterd sesamzaad.


Vervolgens gingen de broodjes in de oven.


En liet ik ze afkoelen op een rooster. Klaar!

Recept voor een flinke schaal vegetarische gehaktbroodjes

Ingrediënten
Vulling:
- 600 gram vegetarisch gehakt
- 1 ei
- 2 eetlepels ketchup
- 50 ml ketjap
- 1 theelepel worcestershiresaus
- 1 theelepel kaneel
- 2 theelepels speculaaskruiden
- flinke snuf nootmuskaat
- 2 eetlepels (scherpe) mosterd
- paneermeel
- 2 eetlepels geroosterde sesamzaadjes (deze kun je zelf maken, door de sesamzaadjes in een droge koekenpan te roosteren. Blijf er bij staan, ze zijn zo verbrand!)
- scheutje tabasco
- zout

Eromheen:
- 2 rollen bladerdeeg (ik gebruikte de goedkope variant, je kunt echter ook voor de roombotervariant kiezen)
- 1 geklust ei

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 200 graden
- vet een bakplaat in en leg er bakpapier op
- kneed alle ingrediënten door elkaar. Voeg paneermeel toe tot de vulling een mooi geheel is (ongeveer een handvol)
- Rol het bladerdeeg uit.  (Zorg ervoor dat dit net uit de koelkast is en koud is. Is dit niet het geval, wordt het plakkerig en kun je er niet meer goed mee werken)
- maak 2 rollen gehakt per keer en leg dit op het bladerdeeg. Zie de foto. Snijd het bladerdeeg dwars door. Rol het bladerdeeg om het gehakt heen. Druk het bladerdeeg bij de randen goed aan. Maak vervolgens de volgende portie
- Snijd de rollen in mooie stukken. Strijk deze in met het losgeklopte ei en strooi er de geroosterde sesamzaadjes overheen
- Bak de gehaktbroodjes gedurende 20 minuten in de voorverwarmde oven op 200 graden
- Laat ze afkoelen op een rooster


Lekker met chilisaus!


2 opmerkingen:

  1. Bak de broodjes op 20 graden???? Dat moet toch hopelijk 200 graden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha, natuurlijk! Bedankt voor de opmerkzaamheid. Ik heb het in het recept veranderd.

      Verwijderen