6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 24 februari 2020

Groentebouillon zonder blokjes



De laatste tijd valt mij op dat groentebouillonblokjes heel bepalend zijn en dat ik ze niet zo fijn van smaak vind. Ik dacht er al langer over na om zelf groentebouillon te trekken.  Omdat ik nu carnavalsvakantie heb en alle tijd, besloot ik om eens een eigen groentebouillon te trekken. Je moet er namelijk wel wat tijd voor vrij maken, zoals met alle zelfgemaakte producten. Het is altijd meer werk en kost meer tijd dan je denkt. Maar, ik vind het leuk om zo te werken en te experimenteren. En, de smaak is altijd beter dan van de gekochte producten!

Als basis gebruik ik knolselderij, prei, wortel, ui, bleekselderij, gedroogde paddenstoelen en peterselie.



De ui doe ik er ongeschild bij (natuurlijk wel even flink gewassen). De bouillon krijgt door de uienschillen een mooie goudbruine kleur.
Vroeger spon ik wol met een spinnewiel en verfde ik de strengen wol met uienschillen. De strengen werden dan diepgeel. Gewoon geverfd met natuurlijk materiaal en dan zo’n prachtige kleur. Datzelfde gebeurt dus ook als de schillen meegekookt worden in de soep.

Ik start met het even bakken van de groenten. Hierdoor verdiept de smaak van de bouillon zich.


Dan doe ik er de peterselie bij. Hiervoor kunnen heel goed de steeltjes van de peterselie gebruikt worden (die in normaal weggooi).


Ook doe ik er nog een handjevol gedroogde paddenstoelen bij. Dit komt de smaakt ten goede.


Dan voeg ik zout en water toe en breng het geheel aan de kook.  Ik laat dit ongeveer  1 uur tot 1 1/2 uur trekken op een laag vuur.
Vervolgens wordt de soep gezeefd.





De afgekoelde groentebouillon
Een deel van deze soep heb ik gebruikt als basis voor een uiensoep. De rest is geweckt in halve literpotjes. Deze kan als prima basis dienen voor bijvoorbeeld een risotto of een soep.

Verwarmde groentebouillon
Recept voor 1 liter groentebouillon

Ingrediënten
- 1 eetlepel olijfolie en ongeveer 25 gram bakboter
-  1 grote ongeschilde ui in grove stukken
- 4 teentjes knoflook met schil
- 1 gewassen prei in stukken
- 3 stengels bleekselderij in stukken (met loof en al)
- 5 worteltjes in stukken
- 1/4 knolselderij, goed gewassen, wortelstronk verwijderd
- een paar gedroogde paddenstoelen
- een bosje peterselie of de steeltjes ervan
- 2 takjes tijm
- 2 laurierblaadjes
- wat gekneusde peperkorrels (naar smaak)
( je kunt variëren met de groenten. Vaak zit er nog van alles in de groentelade dat je prima kunt gebruiken als basis voor de bouillon)
- kleine theelepel zout
- 1 1/2 liter koud water

Werkwijze
- verwarm olijfolie en boter in een pan en voeg ui, knoflook en prei toe. Laat dit 5 minuten fruiten op laag vuur
- Doe alle overige ingrediënten erbij en bak deze even mee
- Laat dit alles 10 minuten smoren met de deksel op de pan
- Voeg vervolgens het koude water toe, breng alles aan de kook en laat dit 1 a 11/2 uur trekken op laag vuur
- Zeef de bouillon in een fijne zeef of doe dit met een vergiet met een kaasdoek erin

Wecken
Weck de warme bouillon in warm water in de weckketel op 90 graden gedurende een half uur.

Halve literspotjes gevuld met groentebouillon
Tip
In het geweldige boek ‘ Kookbijbel’ van Niki Segnit, geeft zij aan dat een snelle groentebouillon gemaakt kan worden van 2 uien, 2 wortels. 2 stengels bleekselderij, 12 peperkorrels en een klein bosje peterselie per liter koud water. Breng dit alles aan de kook en houd het 10 minuten tegen de kook aan. Laat de bouillon dan 5 minuten staan en zeef hem. Dan heb je een bouillon met een licht, fris aroma. Doe voor een rijke, bruine groentebouillon hetzelfde, maar bak dan de groente eerst in olie of water licht goudbruin en houd deze vervolgens 1 uur in water tegen de kook aan.


Nog een tip
Hoe kleiner de groenten gesneden worden, hoe meer smaak ze kunnen afgeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten