6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 29 maart 2020

Een gevulde soep met een pesto-olijvenbroodje


Wie mijn blogberichten volgt, weet dat ik met een grote zak witbroodmix van 5 kilo, van de Zuidmolen in Groesbeek, zit. Toen ik, de dag voordat de molen dichtging in verband met de Corona-crisis, daar kwam om meel te kopen, was er niet veel meer. Mijn man bedacht terplekke dat het een goed idee zou zijn om een kant en klare witbroodmix-zak te kopen.  Goed voor 10 broden. Ik houd eigenlijk niet zo van kant en klare mixen, maar vooruit. Toch maar gedaan.

Inmiddels zijn er al 3 broden van gebakken.  En die zijn lekker! Bij de laatste was ik creatief: Broodje met koriander en olijf. Dit broodje is erg goed bevallen, alleen had ik de olijven wat te grof, naar mijn zin, gesneden. Hierdoor was het lastig om deze stukjes olijf goed door het brood te kneden.

Broodjes  met olijf en koriander
Dit weekend wilde ik een gevulde soep maken met weer gebakken brood met een zuidelijk tintje.
Deze keer koos ik ervoor om rode pesto en olijven door het deeg heen te kneden. Ik heb hiervoor dezelfde werkwijze gevolgd als bij het broodje met koriander en olijf.

Deeg, na de eerst rijs
Ik voeg een lepel rode pesto, een handvol gehakte groene olijven en wat fijngesneden rozemarijn toe
Broodjes na de tweede rijs, ingesneden, met wat gezeefde bloem bestoven en wat rozemarijn.
Na het bakken, komen er 2 prachtige broodjes de oven uit.


Tegelijkertijd heb ik een pan gevulde soep gemaakt. Hiervoor heb ik gekeken naar wat ik in de koelkast aan groenten heb liggen. Meestal ligt er wel het een en ander.


De prei en de bosuitjes heb ik fijngesneden en even aangebakken in olie, daarna de gesneden puntpaprika’s en wortels toegevoegd.


Vervolgens 2 geweckte potten met groentebouillon, een liter tomatenpassata en de in reepjes gesneden Chinese kool toegevoegd  met fijngesneden platte peterselie en wat koriander. Dit heb ik 10 minuten laten koken, waarna ik een pot geweckte en gespoelde zwarte boontjes heb toegevoegd met een flinke lepel paprikapoeder en een halve theelepel zout. Dit alles heeft nog 10 minuten staan koken. Het resultaat is een soort van Mexicaanse gevulde soep. Prima van smaak.

Ik heb gemerkt dat het heel fijn is, als je dan wat geweckte, smaakvolle producten kunt gebruiken.
Van de groentebouillon, de zwarte boontjes en de tomatenpassata zijn de recepten allemaal op de blog van HEX terug te vinden. Probeer een beetje creatief te zijn en probeer het uit met wat je hebt liggen!  Wel is het belangrijk om een goede bouillon te gebruiken. Je kunt hiervoor bouillon van blokjes gebruiken. Ik zelf heb een voorkeur voor zelfgemaakte groentebouillon. Deze vind ik veel beter van smaak dan bouillon van blokjes.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten