6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 16 mei 2020

Helemaal zelfgebakken brood



Inmiddels is het pak van 5 kilo van kant en klare broodbakmix voor witbrood,dat ik bij de Zuidmolen in Groesbeek kocht vlak voor de crisis uitbrak, helemaal op. Het is me heel goed afgegaan om hier broden van te maken.
En nu is er de uitdaging om een brood te bakken vanuit de basis. Hiervoor heb ik een pak tarwebloem van 25 kilo (ja, echt waar) gekocht bij het limburgs bakwinkeltje in Heerlen. Toen ik er mee thuis kwam, vroeg ik mij af wat ik eigenlijk met zo’n enorm pak tarwebloem moet. Inmiddels ben ik echter enthousiast aan het bakken geslagen. Dat geldt ook voor mijn, deze week voor de wet getrouwde, schoondochter. Dus, dat pak komt altijd wel op!

Mijn voor de wet getrouwde zoon en schoondochter houden erg van hun cavia’s. Deze mochten natuurlijk niet ontbreken tijdens het kleine feestje dat we hadden, na afloop van de ceremonie.



Helaas kon het bruiloftsfeest een dag later, niet plaatsvinden in verband met de Corona-crisis. We hebben er goede hoop op dat dit feest eind augustus alsnog kan doorgaan. We hebben dus nog wat tegoed!

 En nu weer terug naar de broodjes en gamba’s:




Als begeleider voor gebakken gamba’s, wilde ik een lekker broodje maken. Ik had nog een halve bos verse koriander in huis, wat groene olijven en groene pesto. Deze ingrediënten heb ik verwerkt in het broodje.
Voor het kneden maak ik dankbaar gebruik van de Smeg-keukenmachine. Natuurlijk kan het deeg ook met de hand gekneed worden. Ik heb gelezen dat je dit dan 20 minuten met de hand moet kneden. De keukenmachine laat ik dit doen in 10 minuten op een lage stand.
 Ik kijk dan goed of de ingrediënten tot een bal worden gekneed. Blijft het te droog doe ik er een paar druppeltjes water bij. Kijk uit dat je er dan niet teveel water bij doet. Blijft het te nat, doe ik er wat extra bloem bij. Het is een kwestie van uitproberen en er gevoel voor ontwikkelen.
Na het kneden, maak ik van het deeg een bol en laat dit in een ingevette kom een uur rusten. Over de kom heen leg ik een theedoek.
Vervolgens kneed ik het deeg even door, snijd het doormidden om zo 2 broodjes te kunnen maken en kneed alle ingrediënten doorheen. Ik maak er dan 2 mooie bolletjes van en laat dit weer 1 uur rusten onder een theedoek.


Na 1 uur is het deeg weer gerezen, maar niet zoveel als tijdens de eerste rijs. Ik snijd er  met een scherp mes een kruis in en verspreid  er, via een zeefje, een fijn laagje bloem overheen.


Dit gaat dan onderin een hete oven en blijft daar een half uurtje in bakken. De geur die verspreid wordt is heerlijk. Het is alsof je midden in een bakkerij staat.
En klaar zijn de broodjes:


Heerlijk bij de gebakken gamba’s met een lik kruidenboter.


Recept voor 2 witte broodjes met pesto, koriander en olijven

Ingrediënten 
- 550 gram tarwebloem
- 280 ml lauw water
- 6 gram gedroogd gist
- 11 ml olijfolie
- 6 gram suiker
8 gram zout

Voor de vulling:
- een half bosje verse koriander
- 2 eetlepels groene pesto
- ongeveer 10 groene olijven
Of: net wat je in huis hebt en lekker lijkt als vulling voor dit broodje. Kijk daarbij wel uit voor (te) natte ingrediënten.

Werkwijze
- Doe alle ingrediënten in een kom. Let erop dat het zout niet in aanraking komt met de gist (de gist gaat dan slecht werken). Doe de gist bv in het midden van de bloem en het zout aan de rand.
- Meng alles met een vork door elkaar en laat het 10 minuten kneden in een keukenmachine op een lage stand of kneed het, gedurende 20 minuten, met de hand.
- Maak een bol van het deeg, leg het in een met olie ingesmeerde kom. Doe hier een keukendoek overheen en laat het gedurende ongeveer 1 uur rusten. Zoek hiervoor een warm plekje uit. Bijvoorbeeld dicht bij de oven of het fornuis.
Haal de bol (die inmiddels een stuk gerezen moet zijn) uit de kom.

- Hak ondertussen de koriander en de olijven fijn en verwarm de oven voor op 230 graden.

- Kneed de bol even met de hand door en verdeel de bol in 2 bolletjes.
- verdeel de helft van de vulling over 1 bolletje en kneed dit door het bolletje heen. Maak er weer een mooi bolletje van.  Is het broodje te nat, voeg dan nog wat bloem toe. Sla het een beetje plat en leg het op een ovenrooster met bakpapier. Doe hetzelfde met het andere bolletje
- Laat beide bolletjes weer ongeveer 1 uur rijzen onder een theedoek.
- Je zult zien dat de bolletjes niet meer zoveel rijzen. Maak met een scherp mesje een kruis in beide bolletjes en strooi er met een theemesje wat bloem overheen.
- Zet beide bolletjes vervolgens een half uur bijna onderin de oven.

2 opmerkingen:

  1. Hi, leuk je recepten te lezen! Kan je mij zeggen waar het bakmolentje in heerlen is??
    Gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne, Het staat verkeerd in het blogbericht. Ik zal het veranderen. Het is 'het limburgs bakwinkeltje' in Heerlen.

      Verwijderen