6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 27 september 2020

Appelcompote, gestoofd in rode port met vanillesuiker

 


Gisteren was ik bij de appelboer Veens in Slijk-Ewijk. Als ik in de Betuwe ben, waar mijn familie woont, ga ik daar altijd appels en peren halen. Het fruit is van goede kwaliteit en redelijk van prijs. En vooral, hele vriendelijke mensen! Ik ga er graag naartoe.

In de oogsttijd staat er buiten een grote houten krat waarin appels liggen, die niet in de gewone verkoop kunnen. Ze zijn vreemd van vorm, hebben een beurse plek of zijn , qua formaat, afgekeurd. Voor 2 euro 50 kun je een grote zak meenemen. Ik denk dat er in zo’n zak ongeveer 10 kilo gaan. Heel leuk dus, om van alles  van te maken.

Dit zijn de appels die ik over had. Eronder liggen stoofperen. Deze troffen wij aan in de buurt van Rotterdam. 6 kilo voor 2 euro. Die heb ik meegenomen. Het heeft gelukkig geen haast om deze te verwerken. Stoofpeertjes blijven wel even goed, als je ze goed opslaat. Ik doe dat door ze te controleren en dan in de kelder weg te leggen.

By the way: stoofpeertjes

In deze mand liggen bovenop nog wat appels die ik over had. Eronder liggen stoofpeertjes. Gisteren waren wij in Rotterdam bij onze zoon. Op de terugweg, kwamen wij, langs de weg, stoofpeertjes tegen. Een zak van 3 kilo voor 1 euro. Ik heb 2 zakken meegenomen. De peertjes heb ik gecontroleerd en vervolgens weggezet in de kelder. Zo hoeven ze niet meteen verwerkt te worden.

Terug naar de afvalappels:

Een vriendin van mij, een dame van respectabele leeftijd, heeft haar hele leven lang, met veel plezier, gekookt. En nu nog steeds. Vorig jaar verraste ze mij met een prachtige pot met een roze gekleurde appelcompote met cranberries. De compote was niet alleen mooi, ze was ook nog eens heel lekker. Een echter herfstige en winterse aanvulling op allerlei maaltijden. 

Het recept is eenvoudig.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en verdeel de appel in 8 partjes (of meer of minder, afhankelijk van de grootte van de appel). Doe er, naar smaak suiker of vanillesuiker bij, rode port en cranberries. 


Breng dit, onder regelmatig roeren, aan de kook. De kunst is om een aantal partjes heel te houden. Houd dit dus goed in de gaten. Anders is het geen compote meer, maar wordt het moes. 


Op bovenstaande foto is het proces net begonnen. Een deel van de appels moet tot moes worden gekookt, een deel moet als appelspartjes blijven. 

Tenslotten kan deze appelcompote in schone potten worden geschept. Houd in de gaten dat je schoon werkt. Dus de potten schoon: ik doe dat door ze in de afwasmachine te laten wassen. Vervolgens haal ik ze heet uit de machine, zet ze op de kop op een schone theedoek, samen met de deksels. Op het moment van vullen keer ik ze om, vul ze, maak de rand schoon, doe de deksel erop en zet ze even op de kop. Dit schijnt trouwens niet nodig te zijn, volgens berichten op de facebookpagina 'wecken is hip'. Ik doe het toch maar, omdat mijn vriendin aangeeft dat zij dit altijd zo doet. 

Aan wecken begin ik niet. Ik denk dat de compote dan tot een moes verwordt. 

En zo krijg ik prachtige potten met appelcompote met cranberries gestoofd in rode port met vanillesuiker! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten