6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 2 december 2018

Een pot met een halve bloemkool, een paprika ,een pepertje en zout water: fermentatie!


Fermenteren biedt een uitstekende oplossing om overgebleven groenten te verwerken. Ik baal er altijd van als ik groenten moet weggooien en dat gebeurt nog te vaak naar mijn zin. Nu ik me steeds meer aan het verdiepen ben in fermenteren van voedsel, inspireert mij dit om met deze overgebleven groenten met het fermentatieproces aan de slag te gaan.

Wat is fermenteren?
Fermenteren van voedsel bestaat al heel lang. Hierdoor wordt voedsel geconserveerd: het eten wordt langer houdbaar.
Bacteriën, schimmels en gisten die - van nature - in het voedsel aanwezig zijn, zetten de koolhydraten zoals zetmeel of suiker om in alcohol of zuren. Dit gebeurt onder invloed van toevoeging van warmte, zuurstof, vocht en ingrediënten als zout. Alcohol en zuur zijn natuurlijke conserveringmiddelen die tegelijkertijd invloed hebben op de kleur, structuur, geur en smaak van het voedsel. De smaak wordt zuurder of pittiger, de geur nadrukkelijker. Het resultaat is dat het voedsel dieper en intenser gaat smaken. Daarnaast is het - op een natuurlijke manier - houdbaar.

Er lag nog een halve bloemkool in de koelkast en wat puntpaprika's.  In de diepvries heb ik altijd pepertjes liggen. Ik haalde 1 peper eruit en liet deze ontdooien door hem even onder de warme kraan te houden.


En dan is het een kwestie van de bloemkool in roosjes te snijden of scheuren, de puntpaprika's in niet al te kleine repen te snijden en het pepertje grof te snijden (dit heeft als voordeel dat de stukjes peper te herkennen zijn, zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je per ongeluk een stukje peper hebt gegeten😱).


Dit alles wordt in een weckpot gedaan. In dit geval in een weckpot van 1 1/2 liter.


Vervolgens wordt er gezouten water bijgevoegd. Voor 1 liter water wordt 50 gram zout toegevoegd dat goed opgelost wordt.



Dit pekelwater wordt over de rauwe groenten gegoten.


Dan moet er een verzwaringselementen op de groenten worden geplaatst, waardoor de groenten helemaal onder het pekelwater staan, waarbij geen groenten naar boven mogen komen drijven. Ik heb, tijdens eerder fermenteerexperimenten, ontdekt dat dit goed gaat met een aantal kleine weckdeksels. Ik heb ook gelezen dat dit goed zou gaan met een zakje gevuld met water.



En dat was het. Om de pot af te schermen, plaats ik er de weckdeksel op. Mijn ervaring is dat hiermee voldoende mogelijkheid is om het gas, dat vrijkomt, te laten ontsnappen. Je kunt er ook voor kiezen om de pot af te sluiten met kaasdoekje dat je vast zet met een elastiekje om de potopening.


En nu staat de pot met overgebleven groenten, zusterlijk naast de zuurkoolpotten te rijpen. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten