6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 17 november 2019

Kikkererwten: wecken en hummus


Waar hummus zijn oorsprong vindt, is mij niet duidelijk. Hier wordt niet eenduidig over gedacht. In ieder geval, is het een smeersel uit het Midden-Oosten. 
Leuke anekdote is dat de vriendin mijn zoon, toen ze in Marokko studeerde en in een winkel om hummus vroeg, een zak gedroogde kikkerwten kreeg!

Hummus wordt meestal geserveerd met platte witte broden. In het Arabisch heet dit khubz, dat betekent brood. Ik vind het zelf het lekkerst met het Turkse lavash. Maar vandaag had ik alleen afbakstokbrood in huis. Dat is ook heel goed te gebruiken met hummus.
Hummus is het lekkerst, vind ik, als ze zalvig van structuur is. Om dit effect te krijgen, is het gebruik van een krachtige keukenmachine nodig. Voor degenen die geen beschikking hebben over een keukenmachine: er kan ook een grote vijzel gebruikt worden. Met een staafmixer is het haast niet te doen, is mijn ervaring. De kikkererwten klonteren dan om de kop van de staafmixer vast.
Basisbestanddeel van hummus zijn de kikkererwten. Het lekkerst is het, als je de kikkererwten een nacht laat weken in water, ze vervolgens goed wast met schoon water en dan 50 minuten in water kookt. Ik lees weleens over de toevoeging van bakpoeder, dat heb ik echter niet gedaan.
Heb je hier de tijd niet voor of geen zin in, kun je ook gewoon een potje kikkererwten kopen dat al geweekt en gekookt is.

Wecken van kikkererwten

Ikzelf heb enige tijd geleden kikkererwten geweckt. Dit deed ik als volgt:
- de kikkererwten worden een nacht geweekt
- vervolgens schoongespoeld en met schoon water 50 minuten gekookt
- en dan gaan ze in een weckpot, waarbij de weckpot niet helemaal volgedaan wordt met kikkererwten maar wel met het kookwater. Dit moet zo, omdat de kikkererwten tijdens het wecken nog vocht opnemen.
- De potjes met kikkererwten worden gedurende 120 minuten op 100 graden geweckt.

droge kikkererwten

kikkererwten weken een nacht in water
En dat levert een aantal mooie potjes kikkererwten op, klaar voor gebruik!

Het maken van hummus

De geweekte kikkererwten gaan in de keukenmachine, in mijn geval de Magimix. Dit apparaat heb ik al 20 jaar en nog steeds is hij onverwoestbaar, zij het dat het plastic wel wat makkelijker breekbaar is.


Hieraan worden  de volgende ingrediënten toegevoegd:








Dit alles wordt vermengd in de Magimix. Af en toe voeg ik er nog wat olie aan toe, zodat de hummus smeuïg wordt.


Dan haal ik de helft van de hummus eruit. En aan de andere helft voeg ik koriander en peterselie toe. 



En zo ontstaan 2 mooie soorten hummus: een naturel en een peterselie-korianderhummus. Heerlijk!



Recept voor een flinke portie hummus

 Ingrediënten
- 800 gram gewelde en gekookte kikkererwten of kant en klare kikkererwten 
- 4 eetlepels tahin (sesampasta)
- 4 teentjes schoongemaakte knoflook
- sap van 2 limoenen of citroengeel
- 8 eetlepels goede olijfolie
- peper en zout
- 2 theelepels harissakruiden

Werkwijze
- vermeng alle ingrediënten door elkaar in de keukenmachine of stamp ze fijn in een grote vijzel (dit zal dan met kleinere porties moeten gebeuren)
- voeg nog extra olie toe als de hummus niet smeuïg genoeg is. 

Peterselie-korianderhummus
Meng een halve bos peterselie en een halve bos koriander door de helft van de naturelle humus.

Zondagmiddaglunch

2 opmerkingen:

  1. Dank je voor het leuke recept. Ik koop altijd humus, maar ga het nu zeker proberen zelf te maken. En die lunch ziet er heel gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen