6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 16 februari 2019

Orangefever: sinaasappelsiroop!


Het barst van het aanbod van allerlei sinaasappels in deze tijd van het jaar. Ik heb zelfs een partijtje bloedsinaasappels kunnen kopen. Deze zijn - kort - verkrijgbaar. Ik koop ze altijd in Duitsland, maar waarschijnlijk zijn ze hier in Nederland ook te koop bij de betere groenteboer. De bedoeling van deze bloedsinaasappels is om er marmelade van te maken: een behoorlijk tijdrovende klus, maar zeker de moeite waard om te maken. Als je op de volgende link klikt, kun je hier meer over lezen: marmelade van bloedsinaasappels.
Naast de bloedsinaasappels kocht ik een flinke hoeveelheid perssinaasappels met het plan om er o.a.  heerlijke sinaasappelsiroop van te maken. Alleen de kleur van deze siroop al, geeft je het gevoel van de zon en de zomer die komen gaan, terwijl je tegelijkertijd nog geniet van de winterperiode. De dagen lengen al, dat gaat best vlug. Per dag scheelt het wel een kwartier aan licht 's avonds. 's Morgens is het nu ook al voor achten licht. Ik zie ook al volop sneeuwklokjes en de winterroos (helleborai) bloeit al, evenals de krokusjes. Een mooie tijd!


Vorig jaar heb ik ook sinaasappelsiroop gemaakt. Ik heb gemerkt dat, als je deze aanlengt met bronwater, je het effect krijgt van sinas. Maar minder zoet. Persoonlijk vind ik de zelfgemaakte veel lekkerder, zeker als je er nog ijsklontjes in hebt. En...... je weet wat erin zit!


Gestart wordt met het persen van de sinaasappels. Ik doe het sap door een zeef, dat hoeft niet. Hiermee voorkom je dat er veel vliesjes in de siroop zitten. Vervolgens wordt het sap in een pan, samen met de suiker en het citroenzuur, dat opgelost is in wat warm water, gedaan. Als je meer wilt weten over het gebruik van citroenzuur, klik dan op deze link: gebruikt van citroenzuur.


Dit wordt warm gemaakt, zodat de suiker goed opgelost wordt. Daarna wordt de siroop in flesjes gegoten.


Dit wordt in de weckpan geweckt, als je zeker wilt zijn van een langere houdbaarheid. Ik doe dit, omdat ik nogal eens flesjes weggeef en dan de kans op bederf tot een minimum wil beperken. Omdat ik de flesjes weck, gebruik ik weckflesjes.


En klaar zijn de flesjes sinaasappelsiroop!


Recept voor 1 1/2 liter sinaasappelsiroop

Ingrediënten
- 1 liter sinaasappelsap. Gezeefd of niet, al naar wens
- 1 kilo suiker
- 25 gram citroenzuur (dit is om de houdbaarheid van de siroop te vergroten)

Werkwijze
- doe het sinaasappelsap met de suiker in een pan
- los het citroenzuur op in een beetje warm water, door te roeren tot het is opgelost
- voeg dit toe aan het sinaasappelsap met suiker en verwarm dit, onder voortdurend roeren totdat de suiker geheel is opgelost
- schenk de siroop in gesteriliseerd flesjes

Wecken
Wil je de houdbaarheid van de sinaasappelsiroop vergroten, is het raadzaam deze te wecken. Doe dit gedurende een half uur op 90 graden.


4 opmerkingen:

  1. hoeveel sinaasappelen heb je ongeveer nodig om 1 liter sin.sap te verkrijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik zo niet te zeggen. Het hangt ervan af hoe sappig de sinaasappelen zijn. Ik zal het de volgende keer bijhouden en bij het blogbericht zetten. Dan heb je een indicatie.

      Verwijderen
  2. Heb je bij citroensiroop ook citroenzuur nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar is het citroenzuur nodig voor de houdbaarheid met zo veel suiker? De suiker conserveert toch met zo een hoeveelheid?

    BeantwoordenVerwijderen