6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 23 februari 2018

engelse marmelade van Siciliaanse bloedsinaasappels




Met deze prachtig gekleurde oranje marmelade, doe ik mee met het foodbloggersevent Benelux. Ze hebben ook een mooie pinterestpagina: pinterest van foodbloggers Benelux

In deze tijd van het jaar zijn er bloedsinaasappels te krijgen. Het zijn mooie sinaasappels om te zien, met hun rood-oranje schil. De smaak is anders dan de gewone sinaasappel: zoet met een vleugje bitter en zuur. Het vruchtvlees is oranje-rood.
Ik wil al heel lang marmelade maken: bij marmelade wordt gewerkt met fruit en suiker, maar er worden ook stukjes schil aan toegevoegd  (dit gebeurt niet bij jam). In het geval van citrusvruchten, geeft dit een bitter toontje aan de smaak. Ook is de structuur anders dan bij jam, doordat er fijngesneden schil doorheen zit. Toen ik zag dat er bloedsinaasappels te koop waren, besloot ik om - voor de eerste keer - marmelade te maken.
Ik ben hierbij geïnspireerd door de blog van Ministerie van Eten en Drinken: Ministerie van Eten en Drinken. Als ik iets voor de eerste keer ga maken, kijk ik altijd in mijn kookboeken en op diverse blogs. Vervolgens ga ik dan, op mijn eigen wijze, aan de slag.

De sinaasappels moeten goed gewassen worden en worden vervolgens een uurtje gekookt in water. Met de deksel op de pan.


Ze worden uit de pan gehaald, waarbij het kookwater bewaard wordt.


Het is verstandig om de sinaasappels even af te laten koelen, voordat je ze in vieren snijdt en het vruchtvlees eruit haalt. Ze zijn anders niet te hanteren.


 Hierbij mag gerust wat wit van de schil blijven zitten. Dit draagt bij aan  het bittertje van  de smaak van de marmelade.


Deze massa wordt toegevoegd aan het kookwater wat is overgebleven van het koken van de sinaasappels. Dit wordt weer even aan de kook gebracht.
Dan wordt deze massa gezeefd. Ik heb gelezen dat dit met een zeef kan, waarbij je met een lepel of iets dergelijks de massa zo veel mogelijk uitperst. Ik vond dit echter heel onhandig en heb het uiteindelijk met de passe vite gedaan.




Ondertussen heb ik een deel (ongeveer 1/8) van de sinaasappelschillen fijn gesneden. Ik las in recepten dat alle sinaasappelschillen fijn gesneden worden, maar dat vind ik veel te veel. Ik heb een paar oude weckboeken, waar interessante dingen in staan. Ik maak dan zelf de afweging wat ik met die informatie doe.






Deze sinaasappelschilletjes worden toegevoegd aan de gezeefde vloeistof, samen met de geleisuiker en de citroenzuur (info over citroenzuur: citroenzuur).




Nadat dit even gekookt heeft, kan de marmelade overgeheveld worden in potjes. In mijn geval: weckpotjes, deze worden vervolgens gedurende een half uur op 90 graden geweckt.


Zoals op bovenstaande foto te zien is, heb ik ook nog even snel sinaasappelsiroop gemaakt (voor info zie: sinaasappelsiroop). Deze kon mooi mee in de weckpot!


Recept voor bloedsinaasappelmarmelade

Ingrediënten
- 15 bloedsinaasappels
- 1 liter water
- 20 gram citroenzuur
- 400 gram 3:1 geleisuiker. (je kunt ook een andere geleisuiker nemen. Kijk dan naar het aantal liters vruchtenpulp dat over is en voeg dan, in de goede verhouding, de geleisuiker toe)

Werkwijze
- kook de sinaasappels, gedurende een uur, in de liter water
- haal de sinaasappels uit het water en laat ze wat afkoelen
- snijd de sinaasappels in vieren en haal het vruchtvlees eruit ( er mag wat wit van de schil aan blijven zitten)
- doe het vruchtvlees bij het kookvocht en breng dit aan de kook
- laat dit gedurende 7 minuten zachtjes koken met de deksel op de pan
- zeef de sinaasappelmassa vervolgens door deze door de passe vite te draaien. Dit kan ook met een zeef, waarbij de sinaasappelmassa goed moet worden geperst
- Snijd ondertussen een deel van de sinaasappelschillen in fijne reepjes. Hoeveel dit moet zijn, hangt af van je eigen smaak. (Ik koos voor ongeveer 1/8 deel)
- Breng de sinaasappelmassa met de fijngesneden schilletjes aan de kook.
- Voeg hierbij het citroenzuur toe
- laat dit 7 minuten koken
- voeg dan de geleisuiker toe en laat dit - in mijn geval - 3 minuten koken. (kijk op de gebruiksaanwijzing wat voor jouw geleisuiker van toepassing is)
- de marmelade wordt dan in gesteriliseerde weckpotjes gedaan. Deze worden, gedurende een half uur, op 90 graden geweckt. Je kunt er ook voor kiezen om de marmelade in jampotjes te doen. Deze werden dan, in het verleden, 10 minuten op z'n kop gezet, maar dat is achterhaald.


De volgende dag, de marmelade geprobeerd tijdens het ontbijt. Daarbij een sodabread gebakken. ( informatie hierover: mystiek sodabread). Voorbereiding van zo'n broodje kost ongeveer 10 minuten. Vervolgens wordt het broodje in 3 kwartier gebakken. Het hele huis geurt dan heerlijk naar brood.



Je hebt ondertussen even de tijd om bijvoorbeeld eitjes te kopen of sinaasappeltjes uit te persen. De combinatie sodabread met deze marmelade van bloedsinaasappels is werkelijk heerlijk!



En op koningsdag had ik natuurlijk een oranje ontbijtje:

koninklijk maisbrood met Siciliaanse sinaasappelmarmelade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten