6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 23 februari 2019

Vergeten vijgenlikeur


Zoals jullie misschien weten, hebben we dit jaar een fantastisch vijgenjaar gehad. Voor het eerst werd zelfs de tweede lichting vijgen rijp. Nog nooit eerder meegemaakt.
Ik heb er van alles meegedaan. Ik maakte: vijgenconfituur,  vijgen op rode wijn en portvijgenmosterdvijgencompote en gedroogde vijgen.
Wat ik echter helemaal vergat, was dat ik een jaar eerder een vijgenlikeur had gemaakt. Deze stond ergens in een hoekje van de kelder tussen alle andere drankjes. Ik had hem, toen de likeur nog jong was, geproefd en vond hem niet zo lekker. En vervolgens, was hij in de vergetelheid geraakt. Tot gisteren! Ik weet niet hoe het kwam, maar ineens stond ik met de fles vijgenlikeur in mijn handen. Ik vond al meteen dat de likeur zo'n mooie amberkleur had. Toen ik eraan rook, rook ik onmiskenbaar vijgen. Proeven dus!


Nou, die was lekker! Ik heb er 3 glaasjes van op. Mijn man vroeg nog, waar deze likeur eigenlijk van gemaakt was, maar dat wist ik niet meer.
Vanochtend heb ik het nagezocht. Gelukkig heb ik indertijd aantekeningen gemaakt.  Oei, oei, de likeur bleek gemaakt te zijn van wodka! Ik ben normaal geen sterke drankdrinker, maar deze was wel erg lekker.
Voor de liefhebbers, hier volgt het recept voor vijgenlikeur:
Doe in een fles van 2 liter 1 kilo, doormidden gesneden, vijgen en 4 ons suiker. Vul deze fles aan met wodka (bijna 2 flessen van 3/4 liter).
Zet deze pot op een koele, donkere plek. Schud regelmatig. Zeef de vloeistof door een fijne zeef of kaasdoek. En vergeet hem dan.....

En ik weet wat ik met mijn diepvriesla vol bevroren vijgen ga doen!


16 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk! Hoe lang laten staan, alvorens te zeven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Claire, ik laat ze minstens 2 maanden staan, voordat ik de likeur zeef.

      Verwijderen
  2. Ik heb de vijgen eerst gedroogd voordat ik ze in de vriezer heb gedaan. Kan ik die ook gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerda, dat lijkt mij wel. Maar, even een vraagje: waarom doe je ze in de vriezer als je ze gedroogd hebt? Als de vijgen gedroogd zijn, kun je ze gewoon in een blik bewaren en blijven ze goed.

      Verwijderen
    2. hoelang moet je ze drogen en hoe ik heb ze eens
      gedroogd in de oven van een resept op inter en dat
      trok op niets

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ik zou hem minstens 1 maand laten staan, voordat je hem zeeft. Succes!

      Verwijderen
  4. De vijgen kunnen die vanaf de boom zo in de vriezer?of hebben ze een behandeling nodig
    Alvast bedankt de reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, even wassen van steeltje en kroontje ontdoen. Ik snijd ze dan doormidden en dan gaan ze in de diepvries.

      Verwijderen
    2. Ik doe mijn vijgen meteen in de vriezer.
      Gaat prima.

      Verwijderen
  5. De vijgen kunnen die vanaf de boom zo in de vriezer?of hebben ze een behandeling nodig
    Alvast bedankt de reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoeveel suiker moet je gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spannend! Ik heb hem nu gemaakt met een vanillestokje erbij.

    BeantwoordenVerwijderen