6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 17 augustus 2018

vijgen op port en rode wijn


Dit jaar is de oogst van de vijgen groot. Het zal ongetwijfeld door de hele hete zomer komen hier in Nederland.

Ik maakte al diverse lekkere dingen van vijgen. Dit is terug te vinden in deze blog. Als je op de link klikt, komt het blogbericht te voorschijn:

vijgenconfituur

vijgenmosterd

vijgencompote

gedroogde vijgen

En dan nu vijgen op port en rode wijn. Alvast voor de kerstperiode. De vijgen worden als het ware ingelegd in port en rode wijn met wat specerijen. Het lekkerst is dit natuurlijk als je dit enige tijd laat staan. Het lijkt mij leuk om deze potten in de decembermaand bij de kachel te openen. En dan terug te denken aan die hete en droge zomer van 2018, waarin de vijgen weelderig aan de bomen hingen.........

Ik sneed de vijgen doormidden.


Ondertussen  maakte ik een mengsel van rode wijn, rode port, kaneelstokjes, steranijs, kardemon, kruidnagels, rietsuiker en vanillesuiker. Dit bracht ik aan de kook, terwijl - door flink te roeren - de suiker oploste.



Hieraan voegde ik de vijgen toe en pocheerde deze gedurende 2 minuten. Dit betekent dat de vijgen 2 minuten zachtjes worden gekookt in de siroop, zonder dat ze uit elkaar vallen.




De vijgen werden voorzichtig uit de siroop geschept en in 2 glazen weckpotten gedaan.  Hier overheen schonk ik de siroop met de specerijen. Vervolgens werden de weckpotten met de weckklemmetjes afgesloten.


Dit moet minstens 2 weken donker worden weggezet. Ik wil het echter nog even laten staan tot de wintermaanden!

Recept voor 2 grote potten vijgen op  port en rode wijn

Ingrediënten
- 2 kilo verse vijgen
- 400 gram rietsuiker en 4 pakjes vanillesuiker
- halve fles port en halve fles rode wijn (je kunt ook kiezen voor 1 fles port of 1 fles rode wijn, net naar wat je zelf het lekkerst vindt of wat je in huis hebt)
- 3 steranijs
- 10 kruidnagels
- 2 kaneelstokjes
-  6 kardemonpeulen

Werkwijze
- Haal het steeltje van de vijgen af en snijd ze voorzichtig in twee helften
- Voeg ondertussen de overige ingrediënten bij elkaar in een pan en breng dit aan de kook. Zorg ervoor, door te roeren, dat de suiker oplost
- Laat de vijgen 2 minuten in de siroop pocheren en haal ze er dan voorzichtig uit
- Doe de vijgen in een mooie gesteriliseerde pot of fles en schenk hier de siroop en specerijen overheen
- Als het een weckfles betreft, sluit deze dan met de weckklemmetjes. Bij een pot met een deksel: draai deze stevig dicht. Laat de potten afkoelen
- Laat dit minstens 2 weken staan.


Update oktober 2018

Met deze abnormaal hete zomer, waar maar geen eind aan komt, is het voor het eerst gebeurd dat de tweede lichting vijgen rijp wordt. Dat hebben we nog nooit meegemaakt. De vijgen zijn kleiner, maar worden paarser en zijn goed zoet.



Ik maakte daarom nog maar 5 potjes vijgen op port. Hiervoor gebruikte ik bovenstaand recept, waarbij ik alleen maar port toevoegde.

Port met de specerijen en suiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten