6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 7 augustus 2018

Overvloed aan vijgen: vijgenconfituur met een vleugje port



Deze, onderhand, tropische zomer is heet! Het is niet meer prettig om buiten te zijn: een verzengende warmte. Je merkt het ook met boodschappen doen: er is bijna niemand op straat op een gewone dinsdagvakantiemiddag. Ik moest even bij de Gamma zijn, daar riepen ze blij: 'een klant'! Dat is toch niet normaal.
Maar door deze warme zomer, zijn er vijgen in overvloed. Tenminste, als je boom al wat ouder is. Anders is het nog even geduld hebben....

Ik heb al gedroogde vijgen gemaakt om deze later te gebruiken voor een vijgenmosterd of gewoon door de muesli. Informatie over het drogen van vijgen is hier te vinden: drogen van vijgen

Deze keer heb ik vijgenconfituur gemaakt met port en rietsuiker. Door het gebruik van rietsuiker krijgt de confituur een lichte caramelsmaak.

Ik heb de vijgen gewassen, de steeltjes verwijderd en  in kleine stukjes gesneden. Hieraan voegde ik de rietsuiker toe en liet dit even staan.



Vervolgens werd limoensap en port toegevoegd.


Dit liet ik een half uurtjes zachtjes koken. Daarna koos ik ervoor om er met de staafmixer doorheen te gaan. Dit hoeft niet, als je de stukjes vijg wilt houden in de confituur.


Doe de vijgenconfituur in de weckpotjes.



Omdat ik de confituur in mooie weckpotjes deed, weckte ik deze. Trouwens, tegenwoordig weck ik alles om het risico op bederf tot een minimum te beperken. Ik krijg daar geregeld het commentaar op dat dit niet nodig is. Toch kies ik ervoor om dit wel te doen, vanuit het oogpunt dat ik weleens wat weggeef . Bovendien heb ik er gewoon geen zin in om potjes tegen te komen die niet meer goed zijn.


Het wecken deed ik in een soeppan, omdat ik voor zo'n kleine hoeveelheid kleine potjes de grote weckketel niet wil aanzetten.
Iedereen kan dus wecken! Ook als je geen weckketel hebt.
Zorg ervoor dat onderin de pan iets beschermends zit, zoals een theedoek, om te voorkomen dat de potjes kapot stoten.




Vul met water tot net onder de rand van de hoogste confituurpotjes. Breng dit aan de kook met de deksel erop en laat dit een half uur zachtjes koken.


Deze confituur is, naast op een geroosterd broodje of een croissantje, ook goed te gebruiken als vulling voor een taartje.

Recept voor vijgenconfituur met een vleugje port voor 9 kleine potjes

Ingrediënten
- 2 kilo vijgen
- 500 gram rietsuiker
- sap van 2 limoenen of citroenen
- 250 ml port

Werkwijze
- Was de vijgen, verwijder de steeltjes en snijd ze in kleine stukjes
- Doe de suiker erbij en vermeng dit
- Laat dit een kwartiertje staan
- Voeg het limoen - of citroensap en de port toe
- Laat dit zachtjes koken totdat de confituur voldoende dikte heeft gekregen (ongeveer een half uur)
-  Ga er met de staafmixer doorheen om de confituur fijn te maken. Heb je liever een wat grove confituur, doe dit dan niet.

Indien gewenst, wecken
Weck de potjes vijgenconfituur, gedurende een half uur, op 90 graden.




5 opmerkingen:

  1. Alsje ze wekt hoelang kan je ze dan bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ze dan 10 tallen jaren bewaren.

      Verwijderen
    2. Ja, als je de vijgenconfituur wekt, is ze zeer lang houdbaar

      Verwijderen
    3. Met de staafmixer verdwijnen dan ook de pitjes ?

      Verwijderen
    4. nee, maar deze pitjes zijn zeer fijn. Geeft een prettig effect aan de jam, vind ik.

      Verwijderen