6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 7 maart 2022

gevulde paprika's: verwerken van restjes

Vorige week heb ik, in de aanbieding, een flinke portie rode paprika's gekocht. De bedoeling was om deze in te maken in het zuur. Het is er echter niet van gekomen. Nu zit ik dus met een stuk of 12 rode paprika's in de koelkast.  Ook heb ik nog een portie gekookte quinoa over. En zo ben ik op het idee gekomen om met nog het een en ander aan restjes, gevulde paprika's te maken.

Heel simpel ben ik begonnen ik met het bakken van 2 gesnipperde rode uien en een gesnipperde knoflook. Hieraan is toegevoegd stukjes gesneden prei.


Uit mijn weckvoorraad kon ik een pot tomatenpassata pakken. Hiervan deed ik wat door de gebakken massa. Ook voegde ik er het schaaltje quinoa aan toe. Vervolgens wat vegetarisch bouillonpoeder. Naar smaak natuurlijk.

Ondertussen heb ik de paprika's dwars door de helft gesneden en de zaadlijsten en zaadjes eruit gesneden. In een bakblik, ingevet met olijfolie worden de halve paprika's gerangschikt.
En hierin wordt de quinoa-massa geschept.
Omdat ik nog wat zachte geitenkaas overhad, heb ik dit over de paprika's verdeeld. Vervolgens er nog flink wat parmezaanse kaas overheen geraspt. 
In de schaal heb ik tomatenpassata aangelengd met wat water en vegetarische bouillon geschonken. Daar kunnen de paprika's lekker in garen in de oven.
Dan wordt de schaal strak ingepakt in aluminiumfolie en gaat hij de voorverwarmde oven in.

En dit is het resultaat: 
Lekker met Griekse yoghurt. Of een groene salade. Of gebakken aardappeltjes.

Ik heb dit gemaakt van restjes uit de koelkast. Je kunt hier dus mee aan de slag met andere ingrediënten dan ik heb gebruikt. Laat je creativiteit zijn gang gaan! 
Ik denk dat bv zwarte olijven ook goed passen in de vulling. In plaats van quinoa, kan ook rijst of couscous gebruikt. Ik kan me zelfs voorstellen dat je pasta met pesto, basilicum en olijven als vulling kunt gebruiken. 

Ingrediënten en werkwijze voor gevulde paprika's voor 3 tot 4 personen 

Ingrediënten
- 1 eetlepel olijfolie
- 4 rode (of gele of oranje) paprika's, dwars doormidden gesneden en ontdaan van de zaadlijsten
- ongeveer 100 gram gekookte quinoa.
-  2 gesnipperde rode uien
- 1 gesnipperd teentje knoflook
- 1 prei in ringetjes gesneden
- een halve liter tomatenpassata of tomatensaus en ongeveer 1/4 liter water
- wat vegetarisch bouillonpoeder, afhankelijk van de gebruiksaanwijzing
- kaas om er overheen te raspen, bv parmezaanse of belegen kaas. Geitenkaas kan ook. 

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 175 graden
- vet de ovenschaal in met olijfolie (ongeveer 1 eetlepel) en leg hier de paprikahelften in
- bak de gesnipperde uien ongeveer 10 minuten
- doe er de gesnipperde knoflook bij. Laat dit nog een paar minuten bakken
- doe er de preiringetjes bij en laat het nog 5 minuten bakken
- voeg de quinoa aan toe met ongeveer 2 ons tomatensaus en wat bouillonpoeder en vermeng dit
- vul de paprikahelften met het quinoa-mengsel
- schenk de overgebleven tomatensaus (3 deciliter) met 2 deciliter water en wat bouillonpoeder voorzichtig in de schaal om de gevulde paprika's heen
- verdeel daar de geraspte kaas of stukjes kaas over
- dek de schaal strak af met aluminiumfolie
- zet de schaal gedurende ongeveer 50 minuten in de oven totdat de paprika's  zacht zijn geworden. Ik vind het lekker als ze nog een bite hebben. Zelf even uitproberen wat je het lekkerst vindt en hoe snel je oven gaart. 
- laat de paprika's 5 minuten afkoelen en eet ze op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten