6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 11 juni 2023

wilde kat en jonge wolf gespot

 

Van de week wandelden wij in Nationaal Park de Maasduinen. Het was in de middag en warm. Er was niemand. Het is een prachtige omgeving. Bos, heide, water en zand in allerlei varianten.  En plotseling zag ik, op ongeveer 50 meter, een wolf oversteken. Een jonge wolf, leek het, die er flink de vaart in had. Ik wist niet wat ik zag. Natuurlijk weet ik dat de wolven Nederland aan het heroveren zijn, maar ik had nog nooit een wilde wolf gezien. Bij nazoeken op internet, bleek dat de wolf inderdaad in dit gebied zit en al slachtingen bij schapen heeft aangericht. Gemengde gevoelens heb ik bij de wolf in Nederland.....

Vandaag gingen wij nog een keer wat vlierbloesem plukken om te drogen. Hier in Noord-Limburg zijn ze al over hun hoogtepunt heen. In 1 struik zie je nu vlierbloesem, maar ook de al zich verbessende vlierbloesem. 

Wij lopen dan een afgelegen pad in, waar niemand lijkt te komen behalve af en toe een boer, die naar zijn akker moet. We liepen de bocht om. Plotseling zagen we een forse, grijsachtige,  kat met veel beharing en een dikke staart. Hij schoot weg. Ik schrok me kapot.  Mijn man zei meteen dat dit een wilde kat moest zijn. En inderdaad, bij een zoektocht op internet, werden we bevestigd. Er kwamen foto's te voorschijn waaruit onmiskenbaar bleek dat wij de wilde kat hebben gezien. 

Uit informatie van de zoogdiervereniging blijkt dat de wilde kat in het verleden als ongedierte werd beschouwd en zwaar werd vervolgd, waardoor het voorbestaan in veel gebieden werd bedreigd. Rond de eeuwwisseling is de wilde kat in Nederland  teruggekeerd. De soort heeft sindsdien een kleine populatie opgebouwd in Zuid-Limburg. De wilde kat is moeilijk waar te nemen. De meeste kans  op waarneming heeft men in de zomer, 's ochtendsvroeg of 's avonds op muizenrijk grasland dicht bij bos.

Wij hebben de wilde kat hier in Noord-Limburg waargenomen. Zou hij zich dan nu aan het verspreiden zijn?  We vonden het een opzienbarende belevenis. 

En de vlierbloesem hebben we ook nog kunnen plukken! 

de vlierbloesem ligt een paar uurtjes buiten, zodat alle beestjes eruit kunnen vertrekken


1 opmerking:

  1. Een echte wolf zien lijkt me een heel bijzondere ervaring! Een tijdje terug lag er hier in de buurt eentje in de tuin van mensen te slapen : ) Dat was nota bene in een woonwijk.

    BeantwoordenVerwijderen