6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 23 september 2018

'Blackthorn' oftewel sleedoornbes: the making of sloe gin


Een paar weken terug, zag ik ineens een hele haag sleedoornen in Duitsland, Er hingen sleedoornbessen in overvloed aan. Tegenwoordig zie ik ze nauwelijks, behalve deze haag. Ik vraag mij af wat er de afgelopen 30 jaar gebeurd is met al die sleedoornstruiken en vlierstruiken. In mijn herinnering waren ze vroeger overal.
We hebben er een half uurtje staan plukken en hadden toen ruim 1 1/2 kilo sleedoornbessen geplukt.
En voor de bezorgde lezers onder ons: ja, we hebben meer dan genoeg laten hangen voor de vogeltjes. 😉

Sleedoornbessen zijn wrange, wilde bessen neigend naar pruimen die aan doornstruiken hangen
Bij thuiskomst, heb ik de sleedoornbessen gewassen en schoongemaakt. Vervolgens gingen ze in de diepvries. Ze zijn namelijk het lekkerst als er vorst overheen is gegaan.
Ik las dat als je wilt weten hoe 'wrang' smaakt, je een sleedoornbes moet opeten. Nou dat heb ik geweten: zo wrang heb ik nog nooit iets gegeten. Niet te doen.

Vandaag was het voor het eerst sinds lange tijd, slecht weer. Het regende en regende. Ik was van plan om het bos in te gaan om te kijken of er al kastanjes te rapen zijn. Het was helaas echt te slecht weer daarvoor. Daarom besloot ik wat sleedoornbessen te ontdooien en aan de slag te gaan met 'sloe gin'.
Sloe is de Engelse naam voor sleedoorn. De struik wordt ook wel 'blacktorn' genoemd. Deze naam heeft de sleedoorn te danken aan de scherpe doornen die aan de struik groeien en zijn zwarte takken. Het schijnt zelfs dat sommige vogels de doornen gebruiken om hun prooi aan vast te prikken. Dat eet namelijk gemakkelijker.
In het sprookje 'Doornroosje' is er een ondoordringbaar struikgewas dat om het slot groeit, dit is een sleedoornhaag.

Afbeeldingsresultaat voor doornroosje  struikgewas afbeelding



Het maken van sloe gin
Hiervoor heb ik het recept gebruikt van Ria Loohuizen uit het boek 'Bes boven bes', een geweldig boek met een overzicht van wilde bessen en kweekbessen, waarin van allerlei informatie wordt gegeven over bessen.
De volgende ingrediënten, heb ik bij elkaar gezocht.



Na ontdooiing heb ik de bessen, voor zover nodig, met een vorkje ingeprikt. Door het vriezen, waren de meeste bessen al gebarsten. Dit inprikken of barsten van de bessen is nodig, om het sap de vrije loop te geven.
De vlierdoornbessen in bevroren staat
Voor zover de sleedoornbessen nog niet gesprongen zijn, worden ze met een vorkje ingeprikt
De besjes worden in een brede fles gedaan. Ik heb gekozen voor wecksapflessen van 1 liter.




Hieraan wordt wat suiker toegevoegd.


En vervolgens gaat de drank erin. De sloe gin kan met diverse drankjes gemaakt worden: gin, wodka, jenever of brandewijn. Ik had wodka in huis, dus er ging wodka overheen.

De weckflessen worden afgesloten
Recept voor 2 literflessen sloe gin

Ingrediënten
- 4 grote handenvol sleedoornbessen. Pluk deze na een vorstperiode of vries de sleedoornbessen voor gebruik in
- 6 eetlepels suiker of meer, als je het zoeter wilt hebben
- 2 liter gin, wodka, jenever of brandewijn

Werkwijze
- Prik, indien nodig, de bessen rondom in. Als ze bevroren zijn geweest in de diepvries, zijn ze vaak al gebarsten en hoeven ze niet ingeprikt te worden
- Doe de bessen in gesteriliseerde flessen met een brede rand
- Voeg de suiker toe
- Voeg de sterke drank toe
- Sluit de fles goed af en laat hem rustig staan
- Zeef, na een aantal maanden, de vloeistof door een kaasdoek in een mooie fles

Het wordt alleen maar lekkerder, naarmate het langer staat!
In Engeland is sloe gin traditiegetrouw te vinden op de kersttafel. Het is ook een leuk kerstcadeautje.


1 opmerking: