6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 22 september 2018

De herfst is begonnen: tijd voor rode kool!


Als wij op donderdagavond in Duitsland gaan zwemmen, komen wij langs een veld met prachtige rode kolen. Zo ver je oog reikt, zie je rode kolen. Alhoewel ik ze eigenlijk meer paars vind kleuren....
Deze week zag ik de kolen in Duitsland in de winkel liggen. De herfst nadert, dus ik vond het wel toepasselijk om met deze, voor mij, wintergroente aan de slag te gaan.

Als basis gebruikte ik een recept van weckenonline.nl, maar natuurlijk veranderde ik het een en ander. Ik proef tussendoor en bedenk hoe het lekkerder zou kunnen worden. En dat heb ik nu ook weer gedaan.

Ik kocht 2 kolen, samen goed voor ruim 4 kilo.


Vervolgens zocht ik alle andere ingrediënten bij elkaar.


En wat heel leuk was, was dat ik met mijn eigen gemaakte azijnen kon gaan werken. En een beetje rode wijn.

Gestart wordt met het vierendelen van de kolen en het de stronk eruit snijden.



Vervolgens wordt de kool geschaafd. Dit kan natuurlijk ook gewoon met de hand of met een keukenmachine. Aangezien ik pas een nieuwe mandoline heb gekocht, doe ik het met de mandoline.


Deze mandoline is alleen loeischerp. Maar ik weet zeker dat ik mij niet zal snijden..... En natuurlijk gebeurde dat toch. Uitkijken geblazen met dat ding dus.
Je kunt er wel heel mooi dun mee schaven, dat wel.


In het recept van weckenonline wordt alleen wat bruine suiker toegevoegd. Ik koos ervoor om nog extra gedroogde appeltjes toe te voegen, omdat ik de appelsmaak een belangrijke toevoeging vind hebben bij rode kool. Er stond nog een trommeltje met wat gedroogde appeltjes van vorig jaar.


Alle ingrediënten gingen in de pan. De losse kruiden deed ik in een zakje waar ik normaal losse thee in doe. Zie linksonder bij onderstaande foto. Het voordeel hiervan is dat je dit kruidenzakje er uiteindelijk uit kunt halen en je niet, als je rode kool zit te eten, ineens op een kruidnagel bijt..... Je kunt hiervoor ook een katoenen doekje gebruiken en dit afbinden met touw of elastiek.


Dit laat ik 1 1/2 uur zachtjes pruttelen. Ik heb er uiteindelijk nog wat verse appelstukjes aan toegevoegd, om de smaak van de appel wat meer naar voren te laten komen. En niet te vergeten zout.


En,na 1 uur en 3 kwartier pruttelen, is dit het resultaat.


De hoeveelheid lijkt gehalveerd.

Daarna gaat de rode kool in de gesteriliseerde potjes.


En heb ik 7 prachtig paars gekleurde potjes met rode kool, die 2 uur in de weckketel gaan op 100 graden.



Recept voor 7 potjes rode kool van een halve liter

Ingrediënten
- 2 rode kolen, samen ruim 4 kilo
- 200 ml rode wijnazijn
- 200 ml witte wijnazijn of appelazijn
- 200 ml rode wijn
- 12 jeneverbessen
- 4 laurierblaadjes (gedroogd of vers)
- 6 kruidnagels
- 2 kaneelstokjes
- takje verse tijm of een halve theelepel gedroogde tijm
- 1 ons bruine suiker
- 1 kilo in stukjes gesneden appel of 1 pond verse, in stukjes gesneden- appel en wat gedroogde appelstukjes
- zout naar believen

Bereidingswijze
- Snijd de kolen in vieren, verwijder de stronk en schaaf de kolen dun met een mandoline, met een mes of met een keukenmachine
- doe de gedroogde kruiden in een theezakje of een stukje katoen en bind dit dicht
- Doe alles in de pan. Als je de verse appelstukjes niet stuk wilt koken, voeg je deze er pas een kwartier voor dat de kool klaar is toe.
- laat dit gedurende 1 1/2 a 2 uur pruttelen, naar gelang je de kool zacht wilt hebben en doordrongen van alle smaakjes
- Verwijder het zakje met de kruiden, de kaneelstokjes en de laurierblaadjes
-  Doe de rode kool in gesteriliseerde weckpotten
- Weck de potten op 100 graden gedurende 2 uur.



Update
De rode kool gegeten met aardappelpuree en een Italiaans stoofpotje met vlees. De smaak van de rode kool is goed: je proeft een beetje een zuurtje (van de azijn) en hij is een beetje zoet. Precies goed. De rode kool uit de winkel is altijd mierezoet en vrij eentonig qua smaak. Deze rode kool echter heeft veel smaken in zich: wat men noemt een complexe smaakstructuur. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten