6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 23 mei 2017

Vlierbloesemsiroop


Afgelopen zaterdag was het een zonnige dag. Ik had al vaker gelezen over het maken van vlierbloesemsiroop en besloot op zoek te gaan naar vlierbloesemschermen in de Ooy. Ik wist nog dat ze daar stonden, want ik heb daar vroeger met mijn ouders vlierbessen geplukt om wijn van te maken.
Er waren nog niet veel schermen echt goed in bloei, maar toch genoeg om een kleine hoeveelheid te kunnen plukken.


De  bloempjes heb ik zoveel mogelijk van de stelen afgehaald, hieraan toegevoegd 2 in stukken gesneden limoenen.

Vervolgens hieraan toegevoegd zoveel koud (en niet kokend, zoals ik in het verleden deed) water dat de bloemen plus limoenen net onder water staan. Hierdoor krijg je de meest geconcentreerde smaak.Je kunt er een bord opleggen om ervoor te zorgen dat de bloesems onder water blijven liggen.  Dit goedje  heeft 2 dagen in de kelder gestaan met een deksel erop. Hierna heb ik het door een theedoek gezeefd. De theedoek met inhoud, flink uitgeknepen.


Dit leverde 1 1/2 liter vocht op. Hieraan toegevoegd: 1 1/2 kilo suiker. Dit verwarmd en geroerd, totdat de suiker helemaal is opgelost. Liever niet laten koken, omdat er dan een kans is dat de siroop geleert. Dit heb ik tenslotte  in gesteriliseerde halve liters flesjes overgegoten. Al met al bijna 2 1/2 liter vlierbloesemsiroop opgeleverd! En het smaakt heerlijk: een echt zomerdrankje! 



16 opmerkingen:

  1. Leuk je blogje te lezen ... 😉
    Hou zelf dus niet van vlierbessen.
    Maar vele anderen wel... gelukkig 😀.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Unknown, Bij mij blijft hij zeker een half jaar in de kelder houdbaar. Langer heb ik hem nog niet bewaard, want toen was ie op. Je kunt de siroop ook wecken, dan is hij veel langer houdbaar. Als je op siroop in de blog klikt, vind je hier meer info over.

      Verwijderen
    2. Als je siroop steriliseerd blijft ie zeker 1 jaar goed.

      Verwijderen
  3. En waar heb je die leuke flesjes van?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag toevallig met iemand hierover gehad. Hoeveel vloerbloesems heb je nodig voor de hoeveelheid limoenen en suiker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik lastig aan te geven. Als je naar de foto's in het blogbericht kijkt, heb je een indicatie. De hoeveelheid suiker hangt vervolgens af van de hoeveelheid vocht die je overhoudt nadat je de massa hebt gezeefd. Mijn verhouding is: 1 liter vocht, 1 liter suiker

      Verwijderen
    2. Vorig jaar heb ik de hoeveelheid suiker met 1/3 verminderd. Het was even lekker maar toch wat minder ongezond.

      Verwijderen
  5. Moet het eerst op de theedoeken drogen? Gezien de foto? En ook een tip om de bloemetjes er goed af te krijgen? Of gewoon plukken?

    En Wbt de flesjes die kook je dan dus inclusief dop en rubbers uit in een pan water toch? Dat is steriliseren?

    En wat als de struik bom vol met bladluis zit en ook de bloem trosjes… wat dan? Want dat is in onze tuin het geval namelijk…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leg de bloesems op theedoeken en laat ze zo een paar uur liggen, zodat de insectjes eruit kunnen. Bladluis, daar hoor ik van meer mensen over, heb ik nog niet gehad. Als ze erop zitten, lijkt het mij dat je ze niet kan gebruiken. De rubbers kook ik uit in een pan. De flesjes en dopjes laat ik op hoge temperatuur in de afwasmachine wassen. Ik pak ze er gloeiendheet uit en vul ze meteen.

      Verwijderen
  6. Kan je ook van de gedroogde vlierbloesem nog vlierbloesemsiroop maken of enkel met verse?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het niet gedacht, maar het schijnt wel te kunnen. Ik vond een recept hiervoor op internet bij Pure Naturals. Als je intikt: 'siroop van gedroogde vlierbloesem' kun je het vinden.

      Verwijderen
  7. Wij hebben de "gewone vlier" in onze tuin staan. Dat denken tenminste nadat we een foto ervan gemaakt hebben met een speciale app. Kun je daar ook siroop van maken of zijn sommige vliegen giftig?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Doe je geen citroenzuur door de siroop?

    BeantwoordenVerwijderen