6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 5 januari 2018

moeders en wijnazijn deel 2


Vandaag was er een item over azijn maken bij het programma 'Binnenste Buiten'. Hierin liet de azijnmaakster een azijnmoeder zien van 25 jaar oud! In de pot waar deze azijnmoeder zat, werden steeds overnieuw nieuwe moeders gemaakt. Heel intrigerend allemaal. Ik ben nog niet zo thuis in het azijn maken. Zo wist ik niet dat er alsmaar nieuwe moeders worden gemaakt, die dan weer gebruikt kunnen worden voor het maken van een nieuwe wijnazijn.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt: ik ging in mijn azijnpotten kijken wat de moeder had gedaan.



 De moeder heeft zich meer dan verdubbeld. Dit is goed te zien als je naar de foto's kijkt van de moeder van 1 maand terug:


 Wat een wonderlijk proces. Ook de wijn was geen wijn meer, maar nog geen goede wijnazijn. Ik moet dus nog geduld hebben.

Bij de witte wijnazijn zag ik helaas helemaal niks. Zoals je in het  blog over moeders en witte en rode wijnazijn kunt lezen, heb ik voor de witte wijnazijn een cultuur gekocht.



 Ik weet niet precies wat deze gaat doen, maar ik zie nog geen enkel teken van het vormen van een moeder. Afwachten maar, wat er gaat gebeuren! Wordt vervolgd.

Nagekomen informatie juni 2018
De rode wijnazijn, waarmee ik begonnen ben in december is nog steeds niet naar mijn zin. Ze ruikt chemisch en niet naar azijn. Ik heb me zitten afvragen hoe dit kan. Ik vermoed dat dit is, omdat ik er in de winter mee begonnen ben. De temperatuur is dan niet optimaal. In de zomer is de temperatuur beter. De bacteriën vermenigvuldigen zich vanaf een temperatuur van ongeveer 20 graden. Bij 25 graden gaat het zelfs lekker snel, zo heb ik gelezen.
Ik kreeg ook nog een tip van een bloglezer, Pascal Gelling. Hij is een verzamelaar van kennis over oude conserveringstechnieken, die helaas steeds meer verdwijnen. Zijn tip is als volgt:
1 procent alcohol wordt omgezet in 1.2 procent azijnzuur. Azijn uit de winkel bevat ongeveer 5 procent azijnzuur. Als je wijn onverdund wilt laten omzetten naar azijn, krijg je veel te veel azijnzuur. Dit is veel te sterk en vertraagt het azijnmaakproces. Azijnzuurbacteriën kunnen namelijk moeilijker vermenigvuldigen boven de 10 procent azijnzuur waardoor het veel langer duurt voordat alle alcohol eindelijk is omgezet. Het is dus raadzaam om de wijn te verdunnen met water.
De verhouding is als volgt: bij een alcoholpercentage van 12 tot 14 procent: doe 35 ml water bij 100 ml wijn.
Dit doe ik, in juni 2018 bij zowel de witte - als de rode wijnazijn in wording. Ik ben benieuwd of de azijnen nu goed worden. 


3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zojuist met zeer veel intresse je post over azijnmoeder gelezen, en ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe het nu met de azijncultuur gaat (na 1 jaar) en of je daar ook een moeder van hebt? Ik wil zelf ook azijn gaan maken, maar ben me nu eerst eens goed aan het inlezen. Groetjes Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De chemische geur die je ruikt komt regelmatig voor. Vooral bij het langzaam opstarten van de bacterie wordt er eerst aceton (nagellak remover) geproduceerd in plaats van azijn. Dit is waarschijnlijk de chemische geur die je ruikt.
    Deze geur zal vanzelf verdwijnen als het proces goed op gang komt.

    BeantwoordenVerwijderen