6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 27 januari 2018

mooie advocado's


Ik kon voordelig mooie advocado's kopen. Nog niet rijp, maar dat is geen probleem Je kunt ze dan 'gecontroleerd'  rijp laten worden. Daar bedoel ik mee dat je ze elke dag controleert en klaar maakt als ze goed rijp zijn. Ze voelen dan enigzins zacht. Als je het knopje waarmee ze aan de boom hingen, van de vrucht afhaalt moet het vruchtvlees dat je ziet groen zijn. Als dit bruin is, kun je de advocado weggooien: hij is dan namelijk overrijp/aan het rotten.
Ik heb zelf de gewoonte (geleerd van mijn zoon) om advocado's die rijp zijn, en die je op dat moment nog niet wilt eten, in de koelkast te leggen. Het rijpingsproces stopt dan en je kunt de advocado nog enige tijd goed houden.


Een deel van de advocado's heb ik ingevroren.
Dit kan op 2 manieren.
De eerste manier is om ze in stukken te snijden, het vel eraf te halen en deze stukken in een plastic zak of bak te doen en dan in de vriezer te doen.



Je kunt de advocado's bevroren in bijvoorbeeld een smoothie doen of laten ontdooien en er vervolgens guacamole van maken.

Inmiddels heb ik al een keer van bevroren advocado's  guacamole gemaakt. Dit gaat heel goed:



De tweede manier is om de advocado's te schillen en vervolgens te prakken.



Ik neem dan steeds 4 advocado's, prak deze en voeg er sap aan toe van 1 a 1/2 citroen. Dit is dan de basis voor een guacamole. Als je de guacamole wilt maken, haal je de zak geprakte advocado uit de diepvries, laat dit ontdooien en bewerk het vervolgens tot guacamole. Ik neem 4 advocado's, zodat ik een flinke portie guacamole kan maken.



Ik heb ook maar meteen een bak guacamole gemaakt:


Nog meer informatie over het invriezen van advocado's is hier te vinden: invriezen van advocado's

Naast het invriezen van de advocado's en het maken van guacamole. heb ik een salade met daarin advocado's gemaakt.  Hierbij gebruik ik gemengde sla, 2 advocado's, tasty tomaatjes en geroosterde zonnebloemkernen. Dit alles bedruppel ik met citroensap en vergine olie.



Al met al heb ik de advocado's op verschillende manieren gebruikt:
Voor direct gebruik als guacamole en in de sla.
Voor later gebruik door ze op 2 manieren in te vriezen: in stukken en geprakt, vermengd met citroen, als basis voor guacamole.  Ik vind dit reuze handig en zo kun je advocado's, als ze goedkoop zijn, invriezen en ze later gebruiken.

Recept voor guacamole 




Ingrediënten
- 4 rijpe, geprakte advocado's
- 1 heel fijn gesneden rode ui
- een aantal tomaatjes, ontdaan van het zaadvocht, fijn gesneden
- halve theelepel chilipoeder
- halve theelepel gemalen komijn
- halve theelepel gemalen koriander
- het sap van 1 a 1/2 citroen (afhankelijk van je eigen smaak)
- snuf zout

Werkwijze
Meng alle ingrediënten door elkaar










Dien dit op in een mooi schaaltje en bestrooi dit met wat chilipoeder. Heerlijk met wat brood!

De bevroren, geprakte advocado gebruikte ik als basis voor gevulde portobello's. Voor het recept zie:
gevulde portobello's met guacomole


In dit filmpje kun je zien hoe je advocado's schoonmaakt: schoonmaken van advocado's

Juni 2018
Bij Bauernhof Lindchen in Goch  waren mooie advocado's te koop: 3 voor 1 euro. Ik kocht een schaal vol.


Deze laat ik gecontroleerd rijp worden en een deel vries ik in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten