6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 6 januari 2018

mystiek sodabread



Ik ben al een tijdje bezig met brood. Ik heb de boeken van Levine van Doorne gekocht, heb er ook al wat van gebakken.
Maar ik was vooral getriggerd door sodabread. Het kwam op mijn pad door het kookprogramma van Yvette van Boven. Het is een brood waarbij geen gist gebruikt wordt, maar waar de bakingsoda samen met karnemelk zijn werk doet en je in een mum van een tijd een  heerlijk vers broodje hebt gebakken!
Ik heb diverse recepten geprobeerd en heb veel op youtube gezien.  Uiteindelijk ben ik tot een brood gekomen, waarbij roomboter en eieren worden toegevoegd. Ik vind dat net wat smeuïger dan het sodabread waarbij alleen gewerkt wordt met bloem, bakingsoda, beetje suiker, zout en karnemelk.

Het is enorm leuk om uit te zoeken wat het beste bij je past. Werken met sodabread, brengt een soort van oergevoel naar boven. Probeer het maar eens! En het leukste is dat je op het eind van het proces een kruis in het brood maakt om de geesten uit het brood te verdrijven. Vervolgens maak je met een mes een gaatje in elk van de 4 parten  'to let the fairies out'.  Een brood met mysteriën omgeven.
Als je het 's morgens om half 8 maakt, heb je om half 9 een vers, warm broodje op tafel staan.



Wel nu, dit zijn de ingrediënten die ik gebruik:


Ik meng eerst de droge ingrediënten. Vergeet vooral het zout niet: dat is mij een keer overkomen, dan krijg je een zoutloos brood. Daar moet je van houden.....


En voeg dan de boter toe:


De boter kneed ik door de  droge ingrediënten:


Dan voeg ik de karnemelk en de eieren toe:




 Het mengen van het karnemelk-eiermengsel door de droge ingrediënten, gebeurt met de hand. Je vormt met je vingers een soort van kneedhaak en gaat zo door de massa heen. Niet teveel kneden, gewoon rustig met je vingers door het deeg roeren.


 Dat is een behoorlijk kliederig gebeuren. Je kunt dit ook het beste met 1 hand doen. Met de andere hand kun je dan eventueel nog wat extra bloem toevoegen. Als het deeg zacht en stevig is, maar nog best wel plakkerig, is het klaar. Doe dan nog wat meel op je handen en  op het aanrecht en vorm een bol van de deegmassa:





Doe vervolgens wat meel op de ovenplaat, leg de deegbol hierop en druk deze platter: 




Dan is het tijd om het brood in te kerven:


En natuurlijk: 'let the fairies out': steek met een mespunt in elk van de 4 deegdelen.

Van het karnemelk-eiermengsel wat nog over is, wordt het brood ingestreken:


Dit kan in de voorverwarmde oven. Al snel geurt het heerlijk in de keuken en na 3 kwartier heb je een heerlijk mystiek broodje:



Recept voor een mystiek sodabread

Ingrediënten
-  450 gram bloem
- 1 theelepel suiker
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel bakingsoda
- 1/2 theelepel bakpoeder (Weglaten: ik heb hiermee geëxperimenteerd. Conclusie is dat dit bakpoeder geen toegevoegde waarde heeft, kan dus uit het recept)
- 75 gram roomboter
- 1 ei
- 350 ml karnemelk

Bereidingswijze
- verwarm de oven voor op 230 graden
- meng alle droge ingrediënten
- snijd de boter in stukjes en kneed dit door de droge massa
- klop het ei door de karnemelk heen
- maak een kuiltje in het deegmengsel en giet hier het ei-karnemelkmengsel in etappes in terwijl je met je hand het deeg mengt. Het deeg mag best wat plakkerig zijn. Maak het niet te nat. Het kan zijn dat je net al het ei-karnemelkmengsel nodig hebt of dat je juist wat extra karnemelk moet toevoegen. Kijk naar de foto's. Als het brood vaker maakt, krijg je er gevoel voor.
- Maak met bemeelde handen een deegbol en leg dit op een bakplaat die bestrooid is met meel.
- maak de bol platter en snijd met een mes 2 kerven in het brood en maak een gaatje met het mespunt in elk part brood  (zo krijgt het brood ruimte om te rijzen: to let the fairies out)
- bak het brood de eerste 15 minuten op 230 graden en verlaag dan de temperatuur naar 200 graden. Bak het dan nog 30 minuten.
- laat het brood op een rooster afkoelen.


Hieronder nog wat broodjes, die ik al eerder bakte:




Je kunt 100 gram bloem vervangen door 100 gram volkoren roggemeel en dan krijg je dit resultaat:



Het brood is dan wat zwaarder.


voorbereidingen voor sodabroodje, juni 2018

sodabroodje, juni 2018. Op de achtergrond potten met azijn in wording

Geen opmerkingen:

Een reactie posten