6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 31 maart 2019

vegetarisch wecken: goulash met gerookte tofu


Ik ben geïnteresseerd in vegetarische gerechten. Vlees eten doe ik weinig en alleen als dit 'goed' vlees is: vlees waarvan ik weet dat de dieren goed geleefd hebben.Daarbij komt dat onze jongste zoon alleen nog vegetarisch eet en regelmatig, als hij bij ons op bezoek is, vegetarische vrienden meeneemt. Vandaar dat ik al een tijdje op zoek ben naar lekkere vegetarische gerechten. En dan ook nog eens naar gerechten die geweckt kunnen worden.
Via facebook zie ik regelmatig berichten langskomen van een enthousiast weckster  Anny Polman die nogal eens vegetarisch weckt.
Via haar kreeg ik een recept van goulash met als basis gerookte tofu. Dit is een heerlijke goulash met een gerookt tintje dat nog eens versterkt wordt door de toevoeging van gerookte paprika. Zoals bijna altijd, veranderde ik - naar eigen inzicht - wat aan het recept. Zo gaat dat als je bewust met recepten omgaat en nadenkt over hoe de smaak zal worden.
De gerookte tofu kocht ik in Duitsland, maar ik heb via internet gezien dat deze tofu ook gewoon in Nederland verkrijgbaar is. Ik ben erg enthousiast over de smaak van deze tofu: de gerookte smaak geeft een hartige touche aan het gerecht.


Recept voor vegetarische goulash op basis van gerookte tofu

Ingrediënten voor 6 a 8 personen
- 350 gram gerookte tofu in blokjes gesneden
- 4 uien, in smalle partjes gesneden
- 3 fijngesneden teentjes knoflook
- 1 fijngesneden gedroogd rood pepertje
- 3 in repen gesneden rode en/of gele paprika's
- 500 gram champignons en/of kastanjechampignons in grove stukken gesneden
- 750 ml tomatensaus of 3 eetlepels tomatenpuree met 1/2 liter groentebouillon
- 150 ml rode wijn
- scheutje zoute sojasaus
- takje thijm
- 3 laurierblaadjes (vers of gedroogd)
- 1 theelepel gerookt paprikapoeder
- zout en peper naar smaak

Bereidingswijze
- bak de partjes ui zachtjes tot ze gekaramelliseerd zijn (ongeveer 10 a 15 min.)
- voeg de tofu toe en laat dit 5 min. meebakken
- voeg de knoflook en peper toe, laat dit 2 min. meebakken
- voeg de paprika's en champignons toe en laat dit 5 min. meebakken
- voeg de tomatensaus of tomatenpuree en groentbouillon toe. Voeg tegelijkertijd de rode wijn toe
- Laat dit met het takje thijm en de laurierblaadjes een half uurtje zachtjes koken zonder deksel.
- voeg het gerookte paprikapoeder en zout en peper, naar smaak, toe.

Wecken
Weck de potjes op 100 graden gedurende 2 uur.


Met een rijst met noten, heb je een lekkere maaltijd. Maar er zijn natuurlijk ook andere combinaties mogelijk. Laat je fantasie gaan.

2 opmerkingen:

  1. Wat een fijne post !!!! Ik hoop dat je nog veel meer vega recepten met ons gaat delen. Had al gezocht op tofu wecken, en volgens weckenonline kon dat niet. Dank je wel, ik ga het zo snel mogelijk maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes Petra! Ik ben van plan om veel meer vega-weckrecepten te gaan maken of uitproberen.

      Verwijderen