6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 22 maart 2020

Een olijvenbroodje met koriander en zongedroogde tomaatjes


Omdat ik  een pak van 5 kilo kant en klare witbroodbakmix heb van de Zuidmolen in Groesbeek, ben ik aan het broodbakken geslagen. Als eerste heb ik wat eenvoudige witbroden gemaakt. Lees hier meer over in het volgende blogbericht: Witbrood met klant en klare mix.
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met broodjes waarbij ik wat oosterse ingrediënten heb toegevoegd. In het basisbrooddeeg is alleen wat olijfolie toegevoegd. Dat leek mij erbij passen.

Na de eerste rijs ziet het brooddeeg er zo uit:


Als ingrediënten voeg ik toe: gesnipperde ui en in kleine stukjes gesneden verse koriander, olijven en zongedroogde tomaatjes.
Dit alles moet door het brooddeeg worden gekneed:


Het is wel even een klusje om dit er goed doorheen te kneden. De volgende keer maak ik alle ingrediënten nog kleiner. Dan is het waarschijnlijk gemakkelijker om het er doorheen gekneed te krijgen.  Van dit deeg worden 2 broden gevormd. Hierover heen wordt wat bloem gezeefd. In het deeg wordt een kruis gekerfd. Hiermee wordt voorkomen dat het deeg gaat barsten in de oven.



Naast de olijvenbroodjes, staat ook een witbrood te rijzen. 
Na de tweede rijs gaan de broodjes in de oven. Dit is het resultaat:


Dit was een experiment, dat goed geslaagd is. Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Probeer het uit!
Natuurlijk hoeft hierbij geen kant en klare mix voor witbrood gebruikt te worden, maar kun je ook zelf deze mix maken. Een kwestie van bloem, water, gist en zout. Ik ben van plan dit ook een keer uit te schrijven, maar de basis hiervan is volop in bakboeken of op internet te vinden.

Recept voor 2 olijvenbroodjes met koriander

Ingredienten 
Voor het deeg: 
- 500 gram kant en klare mix voor witbrood
- 2 eetlepels olijfolie
- 3 dl warm water

Voor de vulling:
- 150 gram gehakte olijven (groen of zwart)
- 75 gram gesnipperde ui
- een handvol gehakte, verse koriander
- een handvol gehakte, zongedroogde tomaatjes

Voor over het deeg heen:
- wat bloem

Werkwijze
- Maak het deeg voor het witbrood klaar zoals op de verpakking staat. Voeg daar de olijfolie bij (in mijn geval: broodbakmix, water en olie bij elkaar voegen en in keukenmachine 15 minuten op lage stand laten kneden. Dit kan ook met de hand).
- Laat dit, onder een vochtige doek, ongeveer 1 uur rijzen op een warme plek. Bv voor het raam in de zon, bij de kachel.
- Kneed alle overige ingrediënten door het deeg en maak er 2 bollen van
- Bestrooi de deegballen vervolgens met wat bloem door een zeefje en maak er met een scherp mes een kruis in. Leg ze op een bakpapier belegd rooster
- Laat deze bollen vervolgens nog 1 uur rijzen op een warme plek onder een vochtige doek
- Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden
-  Bak de broodjes in 30 minuten goudbruin en laat deze afkoelen op een rooster




Lekker bij soep of met hummus, tzatziki. Noem maar op!

1 opmerking: