6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 14 maart 2020

Witbrood gebakken met een kant en klare mix: heerlijk!


Vandaag was het de bedoeling dat ik een witbrood ging bakken met mijn keukenmachine van Smeg. Ik gebruik dat apparaat veel te weinig naar mijn zin. Aangezien ik volop tijd heb in dit weekend, wilde ik graag een eenvoudig broodje bakken (om mee te beginnen.....)
Maar, in de winkels aangekomen, bleek er geen tarwemeel meer te krijgen. Het hamstervirus, waarvan ik al in de krant had gelezen, heeft inderdaad toegeslagen. Het ene virus leidt tot het andere virus........ van Coronavirus naar hamstervirus..........
Nee, alle gekheid op een stokje: dit Coronavirus is behoorlijk ontregelend. Ik zie het niet alleen in de supermarkt, maar ook op de school waar ik werk. Vrijdag was ruim 30 procent van de leerlingen thuis. We hebben vorige week 3 dagen groepen naar huis moeten sturen, omdat leerkrachten met hoestklachten thuis zaten.  Wij, op school, vinden het een curieuze zaak dat de scholen open dienen te blijven, terwijl om ons heen de ene na de andere organisatie de deuren sluit, of hun medewerkers alleen nog maar toestaat om vanuit thuis te werken. Op een school wemelt het uiteraard van de kinderen, maar ook van de ouders en opa’s en oma’s en medewerkers. De spoeling wordt nu natuurlijk wel dunner: we krijgen geen bezoek meer van externe instanties en het aantal kinderen en medewerkers neemt af. Toch hebben wij veel moeite met het besluit van de overheid om de scholen open te houden.

Maar goed, genoeg hierover.  Ik wilde dus een broodje bakken. En kwam erachter dat er geen tarwebloem meer te krijgen was. Alle schappen (van 3 winkels) waren leeg. Toen besloten wij om naar de Zuidmolen in Groesbeek te gaan. En daar lagen nog grootverpakkingen met kant en klare witbroodmixen. Het is niet mijn gewoonte om kant en klare mixen te kopen, maar nood breekt wetten!


En zo kocht ik 5 kilo kant en klare mix voor witbrood (voor 10 broden😮).
Een pond mix is goed voor 1 brood. Hieraan wordt 300 ml water toegevoegd. Dit dient vervolgens 15 tot 20 minuten gekneed te worden. Dit deed ik in de keukenmachine. Mijn ervaring is dat de ingrediënten niet te koud moeten zijn, vandaar dat ik lauw water toevoeg. 
De keukenmachine vormt een mooie bal deeg.  Deze wordt, onder een vochtige doek, een uur met rust gelaten op een warme plek (in mijn geval bij de kachel), waarna het deeg in volume verdubbeld is. Dan wordt het deeg in de broodvorm gedaan, waarna het nog, ruim een uur rijst. 

Deeg voor het rijzen

Deeg na het rijzen
En dan kan het deeg de oven in: een voorverwarmde oven op 220 graden, gedurende 25 minuten. En dit is het resultaa: 



Een prachtig broodje. Als ik erop klop, klinkt het hol. Dat betekent dat het gaar is. We hebben het even laten afkoelen en vers aangesneden. En wat blijkt: geen enkel brood is lekkerder, dan vers aangesneden witbrood! 

En zo heb ik, dankzij de Corona-crisis, een kant en klare broodbakmix voor maar liefst 10 mooie broodjes, Ik kan vooruit!




Hieronder tref je een filmpje aan van hoe gemakkelijk zo’n witbrood uit de vorm gaat:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten