6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 30 januari 2021

Verwerking van restjes: soep met kaasuienbrood

 



Wij hebben hier een vreemde tijd achter de rug, net zoals iedereen natuurlijk.

Helaas werd ik, vlak voor kerst, geïnfecteerd met het corona-virus. Ik ben er 3 weken ziek van geweest. De kerst brachten wij met z'n tweeën door. We deden het met de boodschappen die onze 2 zonen kwamen brengen. Mijn  man moest namelijk in quarantaine. Van de GGD kregen we allerlei instructies, waar je niet vrolijk van werd. Wij hebben ons daar ook niet helemaal aangehouden. Ik zou op een aparte kamer moeten zitten, geïsoleerd. Dat hebben we niet gedaan. Wel hebben we geprobeerd 1 1/2 meter afstand te houden en alles steeds te desinfecteren. Al met al is mijn man niet besmet geraakt. 

Gelukkig ben ik weer goed hersteld en heb ik ook weer zin in het maken van gerechten, het lezen van kookboeken en uitproberen. 

Maaltijdsoep van restjes

Vandaag maakte ik van de restjes uit de koelkast een maaltijdsoep en twee kaasuienbroden. 

De prei en de bleekselderij werden klein gesneden en aangebakken in wat olie. Hieraan werden stukjes wortel en paprika toegevoegd. Vervolgens courgettestukjes, fijn gesneden koriander. 
Uit de weckvoorraad haalde ik een pot tomatensoep en zwarte boontjes. 

Met nog wat water en groentebouillonpoeder, liet ik dit nog 10 minuutjes koken. Met nog wat toevoeging van chilipoeder om de smaak wat te vermaken, maak je zo een heerlijk, gevulde soep. Je kunt dit ook doen met allerlei andere groenten. Denk aan fijngesneden witte - of savooiekool, broccoli, enzovoort. 

Kaasuienbrood

Wij halen bij de kaasboer altijd stukken extra belegen kaas. Van het laatste stuk van deze kaas, maak ik meestal geraspte kaas. Deze gebruik ik voor van alles en nog wat. Van quiches tot aan de topping van een kaasuienbrood. 
Hieronder volgen wat foto's van het maken van deze broden.

Het deeg wordt in 2 bollen verdeeld

De bollen worden met deegroller plat uitgerold


Uien worden gehalveerd en in smalle schijfjes gesneden. Kaas wordt geraspt

De uien worden verdeeld over de broden en aangedrukt. Het lijkt veel, maar dat maakt het brood alleen maar lekkerder

Kaas wordt op de borden verdeeld en wat aangedrukt

En klaar!

Recept voor 2 kaasuienbroden

Ingrediënten
- 500 gram tarwebloem
- 50 gram  zachte boter
- 260 ml lauw water
- 1 zakje droog gist (7 gram)
- 1 theelepel suiker
- 400 gram uien
- 250 gram kaas
- 12 gram zout

Werkwijze
- doe de bloem en gist in de keukenmachine en vermeng dit
- snijd de boter in blokjes en voeg deze toe aan de kom
- voeg de suiker toe
- doe het water erbij
- doe dan het zout aan de rand erbij
- laat deze massa met de kneedhaak draaien tot het een compacte bal is die niet kleeft. Laat de machine 8 tot 10 minuten kneden. Dit kan trouwens ook allemaal met de hand. Kneed het deeg dan gedurende 10 minuten
- haal de mengkom van de machine en zet deze, met een doek erover heen, op een warme plek (bv dicht bij het fornuis). Laat dit een half uur rijzen.
- snijd ondertussen de uien in smalle halve ringen
- Kneed het gerezen deeg nog even met de hand door en verdeel het in 2 gelijke stukken
- Rol deze 2 stukken deeg op een bebloemd aanrecht met de deegroller uit tot 2 platte broden
- leg deze platte broden op een, met bakpapier bedekte ovenplaat en laat ze nog een keer een half uur rusten op een warme plek.
- verwarm de oven voor op 180 graden. Ik gebruik een hete luchtoven
- bestrooi de broden met de uienringen, druk hier een beetje op
- bestrooi de broden vervolgens met de geraspte kaas, druk hier ook een beetje op
- bak de broden in de oven gedurende 25 a 30 minuten in het midden van de oven

27 november 2021
Deze broodjes zijn zo lekker en zo eenvoudig te maken dat ik ze al een aantal keren gemaakt heb. Zo ook vandaag. Deze keer ook weer met een soep van allerlei groenten die nog in de koelkast lagen: bleekselderij, prei en brocolli. Aangevuld met een pot tomatenpassata, een pot geweckte zwarte boontjes en groentebouillon met nog wat kruiden. Deze gevulde soep, samen met het uienbrood vormt een complete maaltijd! Lekker op de zaterdag.

deeg is klaar om te rusten


heerlijk rijzen bij de warme kachel

van het deeg worden 2 platte broden gerold

royaal bekleed met halve ringen ui, kaas en zwarte peper

net uit de oven

wat een heerlijk brood!

4 opmerkingen:

  1. Hallo, helaas kan ik op uw site nergens het recept voor geweckte zwarte boontjes vinden. Ik heb nog een zak gedroogde zwarte boontjes liggen en wil die voor het gemak (ik denk eerst in de snelkookpan) gaan wecken. Ik denk zelf dat ik ze ongeveer 2 uur moet wecken op 90 C maar ben benieuwd hoe u het doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hoi Marita. Het staat inderdaad niet op de blog. Ik zal het nog een keer toevoegen. Ik weck zwarte boontjes op dezelfde manier als kikkererwten: 2 uur op 100 graden. Als je op kikkererwten op de blog van HEX zoekt, kun je hierover meer info vinden. Succes!

      Verwijderen