6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 22 mei 2022

Hoe kom ik van mijn voorraad jam af?

In onze kelder staat een schap helemaal vol met potjes jam en confituur. Ik vind het namelijk erg leuk om jam te maken, maar er is niet tegenop te eten. Zeker, omdat er bij ons niet veel jam gebruikt wordt.Op een croissantje smeer ik altijd roomboter en zwarte bessenjam. Heerlijk.  's Ochtends eet ik een cracker met vijgenconfituur. Daar blijft het bij. Het schiet dus niet echt op met die enorme voorraad potjes.

Maar nu heb ik iets bedacht waarbij de jam op een mooie manier gebruikt kan worden. Ik maak namelijk galettes. Dit zijn open taarten die van kruimeldeeg gemaakt worden. Maar ik gebruik kant en klaar bladerdeeg. En ook nog eens verpakt als 1 grote rechthoek. Dat is gemakkelijk.

geweckte abrikozen, abrikozenjam en mangoconfituur
kant en klare rol bladerdeeg
Deze keer maakte ik een galette van potjes geweckte abrikozen, een klein potje mangoconfituur en een pot abrikozenjam.
Als vorm gebruik ik een quichevorm. Hierin druk ik de plak bladerdeeg. De eroverheen hangende stukken, knip ik af en plak deze aan de kanten waar er bladerdeeg te kort is. Je maakt de verbinding tussen beiden stukken bladerdeeg door deze tegen elkaar aan te drukken met je vingers. Zorg ervoor dat er geen openingen tussen zitten, want dan gaat de vulling daar doorheen.
bladerdeeg gevuld met mangoconfituur en abrikozenjam
Hierop leg ik, op mooie wijze (dat probeer ik tenminste😅) de geweckte abrikozenpartjes
Vervolgens knip ik het bladerdeeg dat over de rand van de quichevorm hangt, af en leg het teveel aan bladerdeeg voorzichtig over de vruchtenmassa.
Hier overheen strijk ik wat geklutst ei. Als de galette gebakken is, wordt het bladerdeeg daardoor mooi goudgeel. Op dit bladerdeeg kun je wat kristalsuiker strooien of bv. geschaafde amandelen. Dat lijkt me een lekkere toevoeging
En dan gaat de galette gedurende 25 tot 30 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden.
En klaar is de galette!

2 opmerkingen:

  1. ik heb etiketten ook opgegeven , ze staan leuk maar ik krijg ze er ook lastig vanaf en sindsdien gebruik ik een chalkmarker. en dan alleen nog voor als ik iets weggeef. voor mezelf weet ik eigenlijk altijd wat in een potje zit ;) xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga dat ook eens proberen met die marker. Naast dat het handig is, vind ik het ook leuk staan.

      Verwijderen