6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 21 mei 2022

oude appels worden whisky-appelmoes!

Ik heb een adresje in De Betuwe waar ik verse appels en peren haal. Rechtstreeks van de appelboer. Het zijn ook nog eens heel vriendelijke mensen: fruitteeltbedrijf Veens in Slijk-Ewijk. En altijd haal ik er teveel. Dus liggen er, na een paar weken, verrimpelde appels in de fruitla van de koelkast. Niet meer lekker om uit het vuistje te eten. Zonde om weg te gooien. 

Ik ben geen appeltaartbakker. Dus soms maak ik van oude appels een crumble. Een crumble kun je eigenlijk van alle fruit maken. In het volgende blogbericht kun je hier meer over lezen:  hoe maak je een crumble

vijgencrumble met rode port (de port hoeft niet hoor)
Soms maak ik er appelcompote van. Dat ziet er prachtig uit en past mooi bij allerlei herfst - en wintergerechten. 
appelcompote gestoofd in rode port met vanillesuiker. Ik deed er gedroogde cranberries bij (maar dat hoeft niet)
Vandaag maakte ik appelmoes met een vleugje whisky.  Ook deze maak ik vaker. Als de appelmoes klaar is, en van het vuur af, doe ik er een flinke scheut whisky bij. Van whisky heb ik geen verstand, maar mijn man heeft een behoorlijk assortiment met whisky's en hij kiest er dan 1 voor mij uit. Dat zal vast niet zijn duurste whisky zijn 😉. Ik denk ook dat het, voor de toepassing in appelmoes, niet zoveel uitmaakt. Wat mij betreft, kun je de goedkoopste pakken. 
Zou het een dure zijn? 😂
  
Oude en wat nieuwere appels




klaar om in de weckflesjes gedaan te worden

en dat gaat niet altijd goed......

Een bescheiden hoeveelheid potjes zit in de weckpan

klaar!

In oktober 2018 schreef ik ook al eens een blogbericht over appelmoes: appelmoes met een vleugje whisky

Recept voor appelmoes met een flinke vleug whisky

Ingrediënten

- veel appels
- op 3 kilo appels:sap van 1 limoen of citroen, 2 zakjes vanillesuiker, water om een laagje in de pan te maken, wat suiker naar smaak ( ik voeg ongeveer  30 gram suiker toe)
- flinke scheut whisky

Werkwijze
- Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in stukjes
-  Doe de stukjes appel in een pan met een laagje water, samen met de uitgeknepen limoenen en/of citroenen, de vanillesuiker en wat suiker naar smaak.
- Breng dit aan de kook en laat de appelmassa, met de deksel op de pan, zachtjes sudderen, totdat ze zacht zijn geworden: een appelmoes.
- Zet het vuur af en voeg een flinke scheut whisky toe. Roer goed door.
- Proef dan of de appelmoes voldoende zoet is. Zo niet, voeg dan nog wat suiker toe en roer dit goed door de hete massa heen.

Wecken
Weck de potten op 90 graden gedurende een half uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten