6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 15 mei 2022

Kruiden, je kunt ze gemakkelijk zelf kweken


Kruiden zijn gemakkelijk zelf te kweken. Ook als je geen of een kleine tuin hebt of alleen een balkon. In potten doen ze het, over het algemeen, heel goed. In mijn tuin zijn de kruiden alweer volop aan het groeien. De meeste plantjes heb ik klein gekocht, ik heb er echter ook een aantal zelf gezaaid. 

 De lavasplant is dit jaar weer geëxplodeerd. Elk jaar droog ik dit kruid, omdat het zo'n fijne smaakmaker is in soep. Hij schijnt ook gebruikt te worden als zoutvervanger, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

De laurierplant doet het goed. Ik heb deze in een pot staan. Als het erg vriest in de winter moet hij beschermd worden. Ik heb dat deze winter niet gedaan. De plant heeft er gelukkig niet onder geleden. Laurier gebruik ik veel in soep of in stoofgerechten. 

Deze laurier heb ik vorig jaar getopt om te voorkomen dat hij maar recht naar boven blijft doorgroeien. Ik verwacht dit jaar dat de struik veel 'voller' gaat worden. Als ik blaadjes gebruik, probeer ik blaadjes binnenin de plant te pakken, zodat hij mooi blijft. 

Ook heb ik de rozemarijn en de salie gewoon, onbeschermd buiten laten staan in de winter. Ook deze kruiden hebben er niet onder geleden. Nu was de winter dit jaar ook niet erg koud. Toch heeft het 1 keer flink gevroren, maar dat hebben de kruiden goed doorstaan. Toch kun je ze, voor de zekerheid bij flinke vorst, beter beschermen met bv beschermfolie. Meestal ben ik, met dit soort dingen, te laat.
rozemarijn

salie

Wat ik ook nooit doe, is de dahliabollen uit de grond halen. Dat vind ik te veel werk. Ze staan al een jaar of 4 in mijn tuin en elk jaar komen ze weer op en geven prachtige bloemen. Maar ook dit is, volgens mij, geheel tegen de tuinregels in. Het bevalt mij echter goed. 

De bieslook heb ik in een pot staan. Bieslook gebruik ik veel. Wij eten een paar keer per week wel een salade, daar doe ik altijd fijngeknipte bieslook bij. Dat geeft zo´n ui-achtige smaaktoevoeging. Maar met 1 pot bieslook kom ik er dan niet. Die houdt mijn plukwoede niet bij. Daarom heb ik nog 2 extra potten staan, waarin ik bieslookzaad heb gezaaid. Dat komt inmiddels al op. Nou kijken, of ik het daarmee deze zomer red. 

de eerste pot is overgebleven oregano, daarachter staat een pot bieslook waar ik al flink van geknipt heb

de nieuwe bieslook komt op

Elk jaar komt er, naast de keukendeur, citroenmelisse op. Deze is daar ooit, spontaan, tegen de rand van het huis aan en tussen de tegels, gaan groeien. Inmiddels is het terras vernieuwd, maar dat hield de citroenmelisse niet tegen. Er staan een forse plant tegen de keukenmuur aan. Hoe leuk is dat..... Het kruid heeft gewoon zijn eigen plaats gevonden. 

citroenmelisse, die elk jaar naast de keukendeur opkomt

Munt heb ik, al jaren, in een pot staan. Vorig jaar heb ik een speciale muntsoort gekocht (de naam ben ik kwijt) en heb hem in een border gezet. Ik zie nu dat hij zichzelf goed verspreid heeft en al flink door de border heen woekert. Nu weet ik ook weer, waarom ik de munt in een pot had staan...... Het is een enorme woekerplant. 

de munt in de pot doet het niet meer zo goed, gelukkig staat er nu ook een muntplant in de border die vrolijk woekert ....😁

De krulpeterselie van vorig jaar is goed opgekomen in de volle grond. Mijn ervaring is dat deze het in potten veel minder goed doet dan in de volle grond. Ik heb gelezen dat de krulpeterselie 2-jarig is. Vandaar dat ik deze, vorige week, weer in potten heb uitgezaaid. Het is zo fijn om peterselie voor het grijpen te hebben in de tuin. Ik gebruik hem veel als smaakmaker.

Deze krulpeterselie gaat al schieten

De basilicum koop ik tegenwoordig in potten in de supermarkt. Vorig jaar heb ik hem nog gezaaid, maar met zo'n pot uit de supermarkt gaat het ook heel goed. Ik haal de basilicum uit de pot, scheur hem en plant de gescheurde stukken dan in een grotere pot. Meestal krijgt de plant even een 'schok'. Je ziet dan wat bruine bladeren ontstaan, maar dit herstelt zich snel. Zo zet ik altijd een paar potten buiten, waardoor ik de hele zomer verse basilicum heb. Meestal knijp ik de toppen eruit, zodat de plant zich blijft vertakken en blad aanmaakt en niet gaat bloeien. 

Deze basilicum is net gescheurd en buiten gezet. Hij ziet er nog wat 'zielig'uit, maar dit gaat zich snel herstellen

Een aantal kruiden droog ik. Ik doe dit door ze in bossen op te hangen of door ze te drogen in de droogmachine. Hier schreef ik al verschillende blogberichten over. Als je rechts van dit artikel bij het overzicht 'labels' op drogen klikt, vind je daar verdere informatie over. 

laurierblaadjes die toegevoegd zijn bij gedroogde tomaatjes op olie

de kruiden worden in een koffiemolentje vermalen tot  gedroogde soepgroenten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten