6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 22 augustus 2022

Eindelijk weer eens vlierbessensiroop kunnen maken

 

Het is al even geleden dat ik wat vlierbessensiroop heb kunnen maken. Ik vind het steeds lastig om mooie vlierbessenschermen te vinden. Ze zijn vaak verdroogd of weggemaaid door de boer. En dat is zo jammer: vlierbessensiroop is namelijk erg lekker. Met bubbelwater aangemaakt, heeft het veel weg van cassis.

Deze keer hebben wij in de lente mooie hagen gevonden, waar we de nodige vlierbloesems vanaf hebben kunnen halen. We hebben ook nog gezien dat de bloesems aan het verbessen waren. 

Het zag er hoopvol uit. Dus van de week togen wij, vol verwachting naar de hagen. Wat bleek: de boer was aan de gang geweest en had grof gemaaid. Achter deze hagen ligt namelijk het land van de boer. Om daar te komen, moet blijkbaar het pad groter gemaakt worden en worden de hagen ruw gemaaid. Heel jammer. Gelukkig stonden een stukje verderop nog wat vlieren die ongeschonden waren. Daar hebben wij wat vlierbessenschermen vanaf kunnen halen. 
Thuisgekomen, heb ik de vlierbessenschermen even op kranten buiten gelegd, zodat de insecten eruit kunnen vliegen.
Dat was niet zo'n succes, want er kwamen meteen wespen en vliegen op af. Dus, maar snel gewassen en van de steeltjes gerist. 

En toen had ik nog een keer pech: ik wilde de ontsappan gebruiken, omdat het maar een kleine hoeveelheid bessen was. (Mocht je geen ontsappan hebben: onderaan dit bericht staat, hoe je dan toch vlierbessensap kunt maken. Dus even doorlezen)
De ontsappan op ons oude gasfornuis
Sinds kort hebben wij echter een inductiefornuis. Helaas bleek dat de ontsappan niet geschikt is voor inductie. Gelukkig heb ik een weckontsapper voor op de weckketel. Deze heb ik vervolgens maar gebruikt. Wat een enorm apparaat voor zo'n kleine hoeveelheid bessen. Maar zo lukte het mij uiteindelijk wel om, op een vrij gemakkelijke manier, vlierbessensap te krijgen.
Al met al haalde ik er 1,8 liter vlierbessensap uit.
Dat viel niet tegen.
Om er siroop van te maken voeg je er dezelfde hoeveelheid suiker aan toe en 45 gram citroenzuur.  Citroenzuur wordt erbij gedaan om de houdbaarheid te vergroten. 
Het citroenzuur heb ik bij de Turkse winkel gehaald


Ik weck de flesjes voor de zekerheid, maar dat hoeft niet

Recept vlierbessensiroop voor ongeveer 2 liter

In zijn algemeenheid: voor 1 liter sap heb je 1 kilo suiker nodig en 25 gram citroenzuur.

Ingrediënten

- 1 liter vlierbessensap
- 1 kilo suiker
- 25  gram citroenzuur

Werkwijze
- vermeng het vlierbessensap met de suiker en laat de suiker, al roerend, oplossen terwijl het sap verwarmd wordt. Laat dit mengsel niet koken!
- los het citroenzuur op in wat warm water
- laat zowel de siroop als het water met de citroenzuur afkoelen en vermeng het dan
- schenk de siroop in gesteriliseerde flesjes

Eventueel wecken

Doe de flesjes in de weckpan. Schenk daar water bij dat ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de siroop in de flesjes. Zet de temperatuur op 90 graden. Zodra deze bereikt is, moeten de flesjes nog een half uur wecken.

Mocht je geen ontsappan hebben, kun je het volgende recept volgen:
 aardbeiensiroop maken zonder ontsappan. Ik vermoed wel dat de siroop, als ze op deze manier wordt klaargemaakt, vruchtvlees bevat. Maar dat lijkt mij geen probleem. 


4 opmerkingen:

  1. Ik doe het met de roerzeef, gaat ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, goed en handig idee. De zaadjes blijven dan achter in de roerzeef

      Verwijderen
  2. Je hebt bij de Aldi of lidle soms plaatjes die je op inductie kunt gebruiken en dan je gewone pan kunt gebruiken. Ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen