6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 29 augustus 2022

Bananen die liggen te verpieteren? Maak een bananenbrood

 

Mijn zoon, die allang niet meer thuis woont, komt regelmatig even logeren. Als hij dan weer vertrekt, liggen er altijd een paar bananen te verkommeren. Wij zijn niet zulke bananeneters. Ik heb al weleens bananen moeten weggooien en dat zit me niet lekker.

En vandaag lagen er weer 3 bananen die al bruine plekjes begonnen te krijgen. Dus, maar weer eens aan het bakken van bananenbrood gegaan.  Er zijn veel recepten te vinden. Ik koos er voor een recept met weinig suiker en voegde er blauwe bessen aan toe. Heel geslaagd, al zeg ik het zelf.....

bananen, kaneel en 2 eieren worden vermengd

bloem en bakpoeder worden afgemeten

dit wordt gezeefd en vermengd met de massa

olijfolie wordt toegevoegd en vermengd met de rest
blauwe bessen worden afgespoeld


en toegevoegd

welk blik moet het worden? Het wordt het kleine blik met een buitenmaat van 26 cm

Het blik wordt met bakpapier bekleed. Dan is het brood er gemakkelijker uit te halen

Het deeg wordt in blik gegoten. Er bovenop worden extra blauwe bessen gelegd

Het ziet er goed uit!

Het bananenbrood ligt af te koelen op een rooster


Recept en bereidingswijze voor een bananenbrood met blauwe bessen

Ingrediënten
- 3 rijpe bananen
- 150 gram bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- 50 gram suiker
- 2 eieren
-   flinke snuf kaneelpoeder
- flinke snuf zout
- 100 ml olijfolie
- ongeveer 150 gram blauwe bessen (het kan ook zonder)

Bereidingswijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- haal de bananen uit de schil en prak ze fijn
- voeg de suiker en het kaneel toe en meng
- voeg de 2 eieren toe en meng
- zeef de bloem en het bakpoeder op het deeg en vermeng dit goed (ik doe dit gewoon met een vork)
- voeg de olijfolie en het zout toe en vermeng dit goed met het deeg
- schep ongeveer 125 gram blauwe bessen voorzichtig door het deeg
- bekleed de bakvorm (buitenmaat 26 cm) met bakpapier. Zie de foto hierboven
- stort het deeg in de bekleedde bakvorm
- leg de overige blauwe bessen op het deeg en druk deze er voorzichtig in
- bak het brood ongeveer 45 minuten in de oven
- doe er een sateprikker in. Als deze schoon is, is het brood klaar. Laat het anders nog een minuut of 5 in de oven staan
- laat het brood 10 minuten afkoelen, haal het er dan uit en leg het op een rooster om verder af te koelen. 
En waarom het brood heet en geen cake? Ik heb geen idee.......

En voor wie het bananenbrood/cake graag met een drankje wil, verwijs ik naar het volgende blogbericht: bananencake met een drankje

3 opmerkingen:

  1. Eigenlijk zijn er wel verschillen tussen bananenbrood en -cake. Brood bevat 'gezondere' ingrediënten. Er staan veel verschillende recepten online.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Eerlijk gezegd vind ik het brood zoals ik het maak, best op cake lijken....

      Verwijderen