6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 2 mei 2023

eindelijk een pissaladiere gemaakt: zoet en zout tegelijk

 

Ik vind het er altijd heel erg lekker uitzien op foto's : de pissaladiere.  Het is een bijzondere combinatie van zoet en zout: het zoete van de gekaramelliseerde uien en het zoute van de ansjovis en de zwarte olijven. 

Het is een eenvoudig gerecht, dat vooral wat tijd nodig heeft: de uien moeten namelijk lekker lang stoven. Zo karamelliseren ze goed.  

gekaramelliseerde uien met takjes tijm

Nu ben ik al veel in Frankrijk geweest, maar nog nooit at ik een pissaladiere. Van de week bladerde ik in het boek  'Verzamelde recepten' van Mevrouw Hamersma. Zij schrijft elke week een kookartikel in de bijlage van De Gelderlander, dat ik altijd met veel belangstelling lees. Ze heeft dan een thema en geeft daarbij 3 recepten prijs uit diverse kookboeken. Toen haar kookboek uitkwam, heb ik het ook meteen aangeschaft. 

Er staan leuke recepten in. Zo ook, een recept van een pissaladiere. Dat heb ik bij het maken, gevolgd. Nu moet ik zeggen dat ik al meteen mijn twijfels had bij het toevoegen van bruine basterdsuiker bij het karamelliseren van de uien. Ik doe dat nooit en mijn uien karamelliseren altijd geweldig. Vooruit dacht ik, laat ik het eens proberen. En zo geschiedde........ Het resultaat was een mierenzoete uienmassa. Weer wat geleerd: dat doe ik dus nooit meer.  

Ik heb er nog wat boeken op nageslagen. Bijvoorbeeld onderstaand boek:

Bij het recept van de pissaladiere in dit boek, was geen sprake van het toevoegen van suiker. Slechts van het bakken van de uien op een laag vuur, al roerend, gedurende ongeveer 30 minuten. En dat is precies, zoals ik het altijd doe om uien te laten karamelliseren. 

pissaladiere uit boek van Mevrouw Hamersma
 

pissaladiere uit  boek 'de Frans-Mediterrane Keuken"

Recept en werkwijze voor een pissaladiere

Ingredienten

- 1 pak kant en klaar bladerdeeg (het deeg kan ook zelf gemaakt worden, maar daar had ik deze keer geen tijd voor)

- 500 gram in smalle schijfjes gesneden, uien

- eventueel een potje zwarte olijventapenade

- 1 theelepel gedroogde tijm of wat verse tijm

- zout en peper

- 2 blikjes ansjovis

- handvol zwarte lekkere olijven

- 1 losgeklopte eidooier

 Werkwijze

- Doe een flinke scheut olijfolie met wat boter in de pan en fruit hierin de uien op een laag vuur, gedurende minstens 15 minuten, totdat ze karamelliseren. Ze zijn dan zacht en zoet. Voor de zekerheid kun je even proeven. Voeg gedurende dit proces de tijm en het zout en peper toe. 

- verwarm de oven voor op 180 graden 

- rol het pak bladerdeeg wat uit, leg deze op een bakplaat bedekt met bakpapier en vouw de rand 1 cm om

- prik het bladerdeeg met een vork op diverse plaatsen in

- verdeel de uienmassa over het bladerdeeg (als extra toevoeging kun je eerst het bladerdeeg instrijken met de olijventapenade, maar dit hoeft niet)

- verdeel de ansjovisfiletjes over het bladerdeeg. Dat kan bv in een leuk ruitjespatroon

- verdeel er vervolgens de zwarte olijven overheen

- bestrijk de randen van het bladerdeeg met de losgeklopte eidooier

- bak de pissaladiere ongeveer 25 minuten in de oven. 

Nog wat foto's van het maakproces:

ingeprikt bladerdeeg

ik smeerde de bladerdeegbodem in met een olijventapenade en wat overgebleven daslookpesto

geopend blikje ansjovisfilet. Kijk uit, ik heb me weer eens gesneden tijdens het openen

keurig, in ruit gelegde, ansjovisfilet en zwarte olijven

gegeten met een glas rode wijn en een groene salade

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk. I.p.v.tijm zou ik oregano gebruiken, is pittiger en is lekker bij olijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het goede idee. Ik denk nu zelf ook aan de toevoeging van provencaalse kruiden, dat zou ook goed kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen