6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 27 mei 2023

De geweldige vlierbloesem: wat ik er allemaal van maak....

 

In mei begint het bij mij altijd te kriebelen..... Ik houd de vlier dan nauwlettend in de gaten. En ineens, bij een paar dagen zon, staan ze overal volop te bloeien. Die heerlijk geurende vlierbloesems. Je kunt er zulke lekkere dingen van maken. Inmiddels heb ik er de nodige blogs over geschreven. 

Hieronder zet ik op een rijtje wat ik allemaal van de vlierbloesems maak en zet er meteen een link bij naar het betreffende blogbericht. Ik hoop dat dit inspiratie biedt om ermee aan de slag te gaan! 

O ja, en natuurlijk plukken wij, natuurliefhebbers, de struik niet kaal, maar laten we genoeg over voor de diertjes. Dit commentaar wordt steevast gegeven bij elke post die ik maak over wildplukken.  Ook de politie maakt zich hier erg druk over. Ik ben een keer door 3 agenten staande gehouden, met een handjevol vlierbessen. Ik kreeg een preek, waar ik me kapot aan heb geërgerd. Lees hier meer over in het volgende blogbericht: aangehouden door de politie. Ik had hierover contact met Yvette van Boven. Die moest er hard om lachen. De vlier komt, werkelijk waar, overal op. Het is bijna onkruid, volgens haar.

De vlierbloesem en wat je er allemaal mee kunt doen

De vlierbloesem is goed te drogen, waarna je er een heerlijke thee van kunt maken met goede eigenschappen. Voor meer info, klik op de volgende link: drogen van vlierbloesem

Je kunt heerlijke siroop maken van de vlierbloesem. Voor meer info, klik op de volgende link: vlierbloesemsiroop
En natuurlijk, niet te vergeten, de heerlijke vlierbloesemchampagne: vlierbloesemchampagne
PROOST! Op een mooie zomer! 

5 opmerkingen:

  1. Al vlierbloesemsiroop gemaakt! Het is niet ergerlijk wanneer mensen wildplukken, ik vind het juist verbazingwekkend hoe weinig men nog weet van waar onze natuurlijke omgeving ons allemaal in voorziet😌. Ben blij dat ik het nu wel weet dankzij blogs en posts als deze en andere bronnen, en wildpluk zelf, met plezier en behoedzaam, supergraag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zoooo lastig om vanaf een foto een plant in het echt te herkennen. Dus ik waag me er maar niet aan, ik kan maar zo de verkeerde plant nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloemen ruiken zo, dat je geen vergissing kunt maken

      Verwijderen
  3. Ik doe een handje vlierbloemetjes door de abrikozenjam. Jammie....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Champagne, siroop, en zelfs pannenkoeken met vlierbloesem, zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen