zaterdag 24 augustus 2024

maissoep van verse maiskolven en handige manier om mais van de kolven te halen

 

Dit weekend waren we een lang weekend in Duitsland in het plaatsje Weilburg. We zaten in een mooi hotel en hadden geregeld dat we het diner elke avond in het hotel konden nuttigen. Wij vinden dat gemakkelijker dan steeds 'moeten' zoeken naar een restaurant ergens in de buurt. 

Uitzicht vanaf het hotelterras

Vanuit het terras hadden we een heel mooi uitzicht op het kasteel dat aan het hotel grenst.

Op 1 van de avonden kregen we een maissoep vooraf. Ik had deze soep nog nooit gegeten. Het was overduidelijk een soep gemaakt van verse mais. Erg lekker. 

Toen we weer terug waren in Nederland en ik bij Bauernhof Lindchen, hier vlak over de grens, verse maiskolven zag liggen, was snel bedacht dat ik zelf een maissoep wilde maken. Ik nam 8 kolven mee.

(En ook een aantal hokaido-pompoenen, maar die kunnen nog even blijven liggen). 

Omdat ik geen ervaring heb met het verwerken van verse maiskolven, ben ik in mijn kookboeken gedoken en heb ik op internet gezocht. Ik vond het lastig om goede informatie te vinden. Zo was het bv. onduidelijk of de maiskolven eerst gekookt moesten worden of niet, alvorens er soep van te maken. 

Uiteindelijk gaf het boek  'Soep voor Syrie'  duidelijkheid. 

En las ik op internet over een handige manier om de mais van de maiskolven te snijden. 

 

Het snijden van mais van maiskolven

Om het blad en de draden van de maiskolven te verwijderen, snijd ik het onderste stukje (op het punt voordat de mais begint) van de maiskolf af. Dan verwijder ik het blad en het draad. Na dit  bij 1 maiskolf gedaan te hebben wordt dit gemakkelijker. De 'kale' maiskolf wordt op een tulbandvorm geplaatst. Hiermee voorkom je dat de mais je om de oren vliegt 😀


 Het ziet er niet uit, maar het werkt wel. Met een mes snijd je dan gemakkelijk de mais van de kolven af. Het is wel even zoeken hoe diep je moet snijden om de hele maiskorrels te pakken. Maar hier word je handiger in, naarmate je meer maiskolven bewerkt. 

Van 8 maiskolven hield ik bijna een kilo maiskorrels over.


Het maken van de maisbouillon

 Van de 'kale' maiskolven wordt een bouillon gemaakt, met toevoeging van uien, aardappelen, laurierblaadjes, kaneelstokje, knoflook en de nodige kruiden.


Na dit alles even te hebben gebakken, wordt water toegevoegd. Dit alles suddert ongeveer een half uur en wordt dan gezeefd.


Deze bouillon is de basis voor de maissoep. Vind je dit allemaal te veel werk, dan kun je -denk ik - ook een groentebouillon maken van blokjes. De rijke maissmaak van de soep zal dan minder zijn, vermoed ik.

Het maken van de maissoep

Bak ui, lente-uitjes en knoflook rustig in olijfolie. Ik start als eerste met de ui en laat deze een kwartiertje zachtjes bakken. Ze karamelliseert dan en geeft een heerlijke smaak af. In de meeste recepten zie ik dat er maar 5 minuten aangehouden wordt voor het bakken van de uien. Ik vind dat jammer, de smaak van de uien is dan niet optimaal. Let er wel op dat de ui niet bruin wordt, maar glazig.

 Voeg dan alle kruiden, zout en maiskorrels toe en laat dit 5 minuten zachtjes bakken.
Dan kan de bouillon erbij en wordt dit 20 minuten zachtjes gekookt.

Naar smaak kunnen er dan nog kruiden worden toegevoegd. Denk aan verse peterselie en/of koriander. Ik voeg ook altijd sap van een limoen of citroen toe,omdat dit de smaak wat ophoogt. 

Wat ook prima kan, is het toevoegen van kokosmelk. De soep krijgt dan een romiger en nog zoeter karakter. 

Recept en werkwijze maisbouillon, ongeveer 4 liter

Ingredienten

- 8 'kale' maiskolven

- 1 gesnipperde grote ui

- 2 grote, in stukjes gesneden, wortels

-2 geschilde aardappelen in blokjes

- 2 laurierblaadjes, 1 kaneelstokje, 1 theelepel zwarte peper, 1 eetlepel gemalen koriander, 1 bosje peterselie

- 4 liter koud water

- zout naar smaak 

Werkwijze

- verhit olie in een grote pan 

- voeg  de kale maiskolven en groenten toe en laat dit 15 minuten zachtjes bakken

- voeg alle specerijen toe en laat het nog 2 minuten bakken

- voeg het water toe en breng dit aan de kook en laat dit 30 minuten sudderen

- zeef de bouillon, gooi weg wat achterblijft in de zeef en voeg eventueel nog kruiden naar smaak toe

 Recept en werkwijze maissoep

Ingredienten

- 2 grote, gesnipperde uien

- 1 bosje, in ringetjes gesneden, bosuitjes

- 2 fijngehakte teentjes knoflook

-  1 theelepel paprikapoeder,  1/2 theelepel koriander, 1/2 theelepel kaneel, 1/2 theelepel gemalen komijn, wat cayenne peper en wat zwarte peper

- 1 eetlepel zout

- 4 liter maisbouillon

- maiskorrels van 8 maiskolven

- bosje peterselie en/of koriander

- eventueel wat citroen - of limoensap

Werkwijze

- verhit olijfolie en laat daarin de ui zachtjes bakken ( ik doe dat ongeveer een kwartiertje)

- voeg de knoflook en de lenteuitjes toe. Laat dit nog 5 minuten zachtjes meebakken

- voeg de kruiden, zout en maiskorrels toe. Laat dit 5 minuten zachtjes meebakken

- voeg de bouillon toe en breng de soep zachtjes aan de kook. Laat dit een kwartier sudderen of langer, als je vindt dat de maiskorrels nog te hard zijn

- voeg naar smaak verse peterselie, koriander en citroen - of limoensap toe. 


 Een foto van de presentatie van de soep volgt nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten