donderdag 10 oktober 2024

Lekker sap van kweeperen en gegeleerde siroop

In de tuin staat een kweepeerboompje. Het is ongeveer 6 jaar oud en geeft behoorlijk wat kweeperen. Dit jaar had ik geen zin om er van alles van te maken. Maar, ik kan ze natuurlijk niet zo maar laten hangen en laten vallen. 

Ik besloot daarom om er sap van te maken, gecombineerd met een fles pruimensiroop die gelei was geworden om zo net wat meer zoetigheid en smaakkleur aan het kweepeersap toe te voegen. 

Gegeleerde siroop

Ik probeer - bij het maken van siroop - altijd te voorkomen dat de siroop geleert. Je moet dan vooral oppassen dat de siroop in wording, niet kookt. Toch kan ik het niet altijd voorkomen. En waar dat dan aan ligt? Geen idee. 

Gegeleerde siroop kun je gewoon gebruiken om limonade te maken. Ik heb zelfs eens gelezen dat iemand , bij het mengen van de siroop met water, er met de staafmixer doorheen gaat, waardoor er een egale limonade ontstaat.

Een liter gegeleerde pruimensiroop
 

Een deel van de kweeperenoogst
In de volgende blog kun je lezen hoe ik sap van vruchten maak: maken van vruchtensap

 

Mijn kweeperenboompje leverde uiteindelijk 9 liter kweeperensap op met een vleugje pruimen. Lekker hoor! Bijvoorbeeld met ijsklontjes en de toevoeging van bruiswater. 

Wat je nog meer kunt maken van kweeperen, is hier te lezen: kweeperencompote en kweeperenchutney

 

kweeperencompote

kweeperenchutney


Geen opmerkingen:

Een reactie posten