6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 13 mei 2018

Een koffiemolen als kruidenvermaler




Regelmatig lees ik over het vermalen van kruiden met een koffiemolen. Dat kan gewoon met zo'n oude, uit vervlogen tijden. Het kan echter ook met een modernere versie.
Op de facebookpagina Voedsel drogen (recepten en ervaringen uitwisselen) kwam ik een berichtje tegen over een koffiemolen die erg handig zou zijn om bouillonpoeder mee te maken. Hij was ook nog eens in de aanbieding. Dit leek me een erg handig apparaatje. Dus toen ik gisteren onderweg een Kruidvat tegen kwam, heb ik er eentje gekocht.

Ik ben bezig met het maken van bouillonpoeder. Hierover is meer te lezen in het volgende blogbericht: drogen van kruiden voor bouillonpoeder


De volgende stap is  het vermalen van het gedroogde. Hiervoor is zo'n klein, makkelijk op te ruimen en schoon te maken apparaatje, erg handig.



Stap 1: vul het apparaatje met gedroogde kruiden en groenten:


Stap 2: laat het apparaatje malen en controleer tussendoor:


Stap 3: laat het nog even malen en dit is het resultaat:




Ter vergelijking: kruidenpot voor malen en erna:
















De geur die het vermalen van de kruiden en groenten geeft, is intens en smaakvol.  Tot nu toe heb ik gedroogd lavas oftewel maggikruid, wat dille, wortel en paprika. Hier moet natuurlijk nog het nodige aan worden toegevoegd om tot een lekker bouillonpoeder te komen. Denk aan: ui,prei, knolselderij, venkel, peper, peterselie, enzovoort. Daarnaast moet ook nog zout worden toegevoegd. (hierover volgt nog een blogbericht).

Ik had ook nog wat gedroogde dille staan. Die heb ik ook maar meteen vermalen.



Wel even opletten: als je te lang blijft malen, stopt het apparaat ermee en moet dan 10 a 15 minuten met rust gelaten worden. Hierna werkt hij weer volop. Het is natuurlijk maar een klein apparaatje met een kleine motor. Maar ik vind hem voor het huis,tuin en keukengebeuren prima. Daarbij is hij erg gemakkelijk schoon te maken. Even met droog doekje schoonmaken.

Ik ben geen reclamemaker, maar het apparaatje was gisteren nog te koop bij Kruidvat voor 8,99 euro.  Wel heel fijn dat iemand op een facebookpagina  ( facebookpagina voedsel drogen) zo'n tip deelt!
Zoals ik ook al aangaf, schijn je met een oude koffiemolen ook prima kruiden te kunnen vermalen.  Dus dat is ook een optie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten